Veranderen of verdwijnen? – Met Ton van Veen en Christian Kromme
Op donderdag 1 februari 2024 ontmoetten retailers, fabrikanten en vakgenoten elkaar bij Green Village in Nieuwegein. Het centrale thema van de dag was ‘veranderen of verdwijnen’. Na een hartelijk ontvangst van Focusplaza en een welkomstwoord van nieuwe eigenaar Otto Uijttewaal ging algemeen directeur John Uffing in gesprek met Ton van Veen, CEO van Jumbo Supermarkten.
INTERVISIE is hét netwerk-, inspiratie en ontmoetingsmoment voor retailers, ondernemers, fabrikanten en leveranciers. Het is de smeltkroes voor de food-, FMCG en DIY retail waarin ‘verbinden’ en ‘van en met elkaar leren’ samenkomen. Het energieke en enthousiaste team van Focusplaza zorgde voor een dag vol inhoud en ontspanning.
Haal eruit wat erin zit!
Ton van Veen: een slimme en stevige onderhandelaar, familieman, foodmanager van het jaar en eerste niet-Van Eerd aan het roer bij retailgigant Jumbo. Een ervaren en gelauwerde retailer die de kneepjes van het vak kent en Jumbo mede heeft getransformeerd van een regionale speler naar de tweede partij in Nederland. Zijn levensmotto? ‘Haal eruit wat erin zit!’
In een interview legde John Uffing Ton het spreekwoordelijke “vuur aan de schenen” door scherpe vragen te stellen over zijn persoonlijkheid, zijn visie op zaken en over onderwerpen zoals o.a. de huidige situatie bij Jumbo, de toekomstontwikkeling van de formule, samenwerkingen met fabrikanten en met La Place en HEMA. Maar ook algemene marktontwikkelingen, overnames en bijvoorbeeld de nieuwe internationale inkoopsituatie werden uitgebreid besproken.
Kortom, een diepte-interview waarin Ton zeer openhartig was en tal van interessante en relevante thema’s de revue passeerden. Dit zorgde voor de nodige learnings, nieuwe inzichten en volop gespreksstof voor alle aanwezigen in de uitverkochte zaal.
De toekomst van AI
Christian Kromme nam ons mee in The Future of AI, waarin hij parallel trok tussen de ontwikkeling van de mens, revolutie en technologie. Ook hij heeft helaas geen glazen bol, maar gebruikt biologische en historische patronen uit het verleden om de toekomst te bestuderen. ‘Als we het verleden snappen, kunnen we de toekomst voorspellen.’ Begint Kromme zijn verhaal.
‘We leefden in een stabiele en voorspelbare wereld, maar dat is nu wel anders. Veranderingen gaan razendsnel en gebeuren op globaal niveau. Er komt een vloedgolf van digitalisering op ons af, een ware technologische disruptie.’ Hoe kunnen we ons voorbereiden op die tsunami en hoe kunnen we dit zien als kansen en gebruik maken van de kracht van die golf? ‘AI gaat heel veel impact hebben op ons dagelijks leven en bedrijfsvoering. We gaan van een hardware naar software wereld, van de wat naar de waarom. Als we AI goed inzetten is het de mooiste uitvinding tot nu toe. AI begrijpt de wereld al steeds beter en gaat straks autonoom beslissingen nemen.’
Met praktische voorbeelden werden we meegenomen in wat er nu al terug te zien is op de werk- en winkelvloer. Denk hierbij aan volledig geautomatiseerde winkels van Amazon, de app Foodvisor die mensen helpt gezonder te eten, bezorgdrones, zelfrijdende vrachtwagens, foodproductie door robots en nog veel meer. ‘De technologie wordt zo slim dat ze zich aan kan passen aan ons mensen. Waar Amazon in 2013 zo’n 1.000 robots gebruikte, zijn dit er inmiddels al 750.000 wereldwijd. Mensen zijn ChatGPT massaal gaan omarmen en gebruiken, dit zal in de toekomst alleen nog maar meer worden.’ De meest impactvolle fase staat ons nog te wachten, hard skills zullen worden overgenomen door robots maar het boeren verstand en de menselijke soft skills zullen in de toekomst het verschil gaan maken. ‘Onze ziel is onze toekomst.’, aldus Kromme.
Betoverende afsluiting
INTERVISIE werd afgesloten met een act van Peter Eggink die het thema ‘veranderen of verdwijnen’ vol humor, magie en interactie tot de verbeelding bracht. Onder het genot van een walking dinner was het tijd om met elkaar in verbinding te gaan en alle ervaringen en inspiratie te delen.