30 jul 2020
min. leestijd

Plantaardig assortiment in supermarkt te beperkt

Floor Buitelaar, dagvoorzitter van Masters in Future Food en eigenaar van Floreer Consultancy, geeft in haar blog aan dat het plantaardige assortiment in de Nederlandse supermarkten te beperkt is naar aanleiding van het consumentenonderzoek van ProVeg dat vorige week werd gepubliceerd. Met name de klanten van Aldi en Lidl zijn het minst tevreden. Dit beoordeelden consumenten onder andere op variatie en zichtbaarheid.

Mainstream
Op dit moment is plantaardige melk het meest gekocht plantaardige product. Dat toont het consumentenonderzoek, maar blijkt ook uit de verkoopcijfers en aan de schapruimte die vrijwel alle (Nederlandse) retailers ervoor vrijmaken. Daarmee is plantaardige melk een mainstream product geworden.

Drijfveren flexitariërs
Uit dit consument onderzoek blijkt dat nieuwsgierigheid de belangrijkste drijfveer was voor de flexitariërs om een plantaardig product te kopen. Daarnaast zijn “gezond en voedzaam” “ik vertrouw en hou van dit merk” en “het zag er lekker uit” belangrijke motivaties om plantaardige producten te kopen en/ of proberen. Daarmee geeft dit onderzoek nieuwe inzichten in de aankoop van plantaardige producten. Uit vele andere onderzoeken blijkt namelijk dat gezondheid op één staat als motivatie met daarop volgend duurzaamheid, dierenwelzijn en eventuele religieuze redenen.

Productinnovaties
Het meest gewenste plantaardige product? Overduidelijk kaas. Zowel de plantaardige eters als de flexitariërs zijn het daar onverdeeld over eens. Verder zijn de flexitariërs op zoek naar alternatieven op vlees, plantaardige ready to (h)eat maaltijden en vegan yoghurt. De plantaardige eters zijn naast kaas het meest op zoek naar “geveganizede” bakkerij producten, plantaardige ready to (h)eat maaltijden en ei alternatieven.

Tot op heden is de Nederlandse consument hierin vooral aangewezen op speciaalzaken en eigen kookkunsten. Een aantal van deze producten zijn al wel bij reguliere retailers beschikbaar, maar in beperkte mate. Hierdoor is de zichtbaarheid op de winkelvoer ook nog niet optimaal en vindt het geen aftrek bij het grote publiek. Voordat het aanbod echter dermate kan worden uitgebreid, is er nog vele productontwikkeling nodig om hier een volledige categorie op uit te kunnen bouwen. Deze categorieën tonen dus nog volop groei potentie voor zowel (nieuwe) merken als retailers.

Dit onderzoek is uitgevoerd onder 1.285 Nederlandse consumenten door ProVeg. Het meerendeel van de steekproef was vrouw (85%). De leeftijden zijn daarentegen goed verdeeld tussen de 18-55+. Van deze respondenten betrof 78% een geheel of grotendeels plantaardige eter. De overige 22% definieert zichzelf als flexitariër.

In de Nederlandse samenleving definieert 6% van de bevolking zich als vegetariër of veganist en zo’n tweederde van de Nederlands definieert zichzelf als flexitariër. Daarmee geeft het onderzoek van ProVeg een wat eenzijdig beeld van de samenleving weer. Echter hebben we de afgelopen jaren gezien dat het aandacht geven aan plantaardige producten, de categorieën onwijs laat groeien. Een voorbeeld hiervan is de categorie vleesvervangers die in Nederland een afzetstijging door hebben gemaakt van 116% sinds 2015 (Nielsen, 2020). Deze categorie zal tot 2025 zeker nog vervijfvoudigen. De verwachting is dan ook dat de andere plantaardige categorieën eenzelfde groeicurve laten zien, zodra het aanbod wordt uitgebreid.

Bron: ProVeg Consumer Survey Report

Meer berichten