‘Let met plantbased niet alleen op de groene meisjes in Amsterdam’
Een meer plantaardig voedingspatroon aanhangen is bij jongeren wel doorgedrongen. Maar is het voor de grote groep vijftigplusssers of senioren wel verantwoord? En hoe krijg je ze mee? Voor producent en retail is het belangrijk niet alleen aan de ‘groene meisjes’ uit Amsterdam te denken vindt Noor IJff, manager bij Menken Orlando. ‘Bied alternatieven ook voor ouderen.’
Om ook ouderen bij de transitie naar een meer plantaardig eetpatroon te betrekken zijn nieuwe stappen nodig. De groep vijftigplussers maakt, met een aantal van zeven miljoen in 2025, volgens schattingen ongeveer de helft van onze bevolking uit. Maar ook het aandeel zeventigplussers moet niet onderschat worden. Hoe krijg je ze mee? ‘De grote influencers van nu zijn de kleinkinderen en jongeren die hun oudere familieleden voorlichten over de voedseltransitie en het belang ervan’, zegt Noor IJff hierover in een door Focusplaza gearrangeerde podcast over de voedseltransitie en de daarmee gepaard gaande leeftijdsdiscussie. Misschien is het voor een Voedingscentrum wel lastiger om bij deze doelgroepen iets te veranderen in het eetpatroon. Het podcastgesprek werd geleid door Nick den Breejen van Focusplaza en ook Marije Seves, expert Gezonde en Duurzame voeding bij het Voedingscentrum erkent dat er nog stappen gezet moeten worden om ook ouderen te overtuigen. ‘Het is evident dat het risico op chronische ziekten te verkleinen is met meer plantaardige voeding. En de grootste duurzaamheidswinst is te boeken met het eten van minder vlees bij de avondmaaltijd’, aldus Seves. ‘Kwetsbare ouderen moeten wel oppassen, omdat ze immers ook genoeg ijzer binnen moeten krijgen. Met een plantaardig voedingspatroon moet daar goed rekening mee gehouden worden. IJzer moet dan uit andere bronnen gehaald worden.´ Seves pleit in zijn algemeenheid voor kleine stapjes, wanneer het gaat om de transitie naar een andere manier van eten. ‘Dat kan bijvoorbeeld door niet altijd automatisch vleeswaren op brood te consumeren. Dat is bewerkt vlees en beperk dat zou ik zeggen.´ Toch valt het voor velen volgens haar niet mee om vlees consumeren te beperken. Seves: ‘Behalve dat het lekker is, zijn ook veel mensen bang eiwitten te missen. Maar die krijgen we over het algemeen wel genoeg binnen.’
Vleesvervangers
B12 en ijzer worden overigens al toegevoegd aan veel vleesvervangers. ‘En als je helemaal geen dierlijk eet is ons advies wel om een supplement te nemen’, zegt Seves. Ook zijn volgens de voedingsdeskundige de behoeftes per persoon verschillend. ‘Sommige mensen moeten een shift maken naar meer volkoren. Anderen juist naar meer groente. Het is afhankelijk van wat je nu eet. Een gemiddelde man van in de dertig kan wel 400 gram minder vlees per week eten. Dus daar is veel winst te behalen.’
Noor IJff geeft aan dat een grote groep, die een plant based voedingspatroon aanhangt, zich wel afvraagt wat het doet met het lichaam. ‘We proberen hier met concepten op in te spelen. Variëren is heel belangrijk om alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen. Bij het ontbijt, lunch en avondeten. Dat is de ‘key’ voor elke levensstijl.’ Ze geeft verder aan dat het nog best lastig is om grote groepen goed te bereiken, gezien de schapindeling in de supermarkten. ‘Wanneer je plant based chips tussen de vier meter reguliere chips legt, is het best lastig om daarmee op te vallen. Hier hebben we met zijn allen nog een weg te gaan’, aldus IJff die samen met haar collega’s bezig is bijvoorbeeld de snackmixen gezonder te maken. Toch moet ook gewaakt worden voor het extreem doorvoeren in alle onderdelen hiervan. ‘Als jij als consument iets lekkers wilt, wil je iets lekkers. Wanneer je trek hebt in chocolade of chips ga je niet kijken naar de minste calorieën. Het is onze taak de consumenten bewust te maken van een gezondere optie met zo min mogelijk toevoegingen en alleen natuurlijke ingrediënten. Dan kom je al snel uit op plant based. Maar nooit meer chips eten, nee dat zeggen we niet,’ legt IJff uit. Marije Seves ziet duidelijk dat een grotere groep zich wil conformeren aan een meer duurzame levensstijl waarbij plantaardig eten hoort. ‘Wij onderschrijven deze ontwikkeling, zowel voor milieu als gezondheid. Er zijn steeds meer flexitariërs. Dus er liggen kansen. Tegelijkertijd eten we ook nog veel dierlijke eiwitten, blijkt ook uit een recente rapportage van het RIVM. Er is dus nog een hele brug te slaan. Daarbij zijn tussenstappen wenselijk.’
Wil je de podcast beluisteren?
Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?
Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!
Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!