In het schap bij Albert Heijn of Jumbo is voor start-ups geen eindpunt
De vegan-trend is niet meer te stuiten. Toch worstelen start ups soms met de uitrol. Ze zijn immers creatief en komen met prima introducties. Maar eenmaal in het schap bij Albert Heijn of Jumbo moet de rotatie verhoogd worden. ‘Daar liggen is geen eindpunt, maar een beginpunt’, zegt Willem Blom van Plantbase in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. ‘Mijn droom is het versnellen van de eiwittransitie.’
Start ups maken soms nog verkeerde inschattingen als het gaat om het realiseren van hogere volumes van hun vaak aantrekkelijke introducties die het schap van de supermarkt bereiken. Ze hebben daar begeleiding bij nodig. De verschillende rollen van start ups, multinationals, maar ook scale-ups bij de ontwikkeling van vegan stond centraal tijdens een podcast van Focusplaza. Behalve Willem Blom namen ook Floor Buitelaar van Floreer Consultancy en Nico Wormgoor van Jumbo deel aan het gesprek, dat geleid werd door Gerrit Grievink van Focusplaza.
Aandeel nog klein
Van de pakweg 100.000 nieuwe introducties op jaarbasis, verschijnen er 70.000 niet op het schap en 30.000 dus wel. Daarvan vormt vegan nog slechts een zeer klein aandeel. En tóch is er veel aandacht voor. ‘Het komt omdat deze categorie harder groeit dan welke proteïne-categorie dan ook’, constateert Nico Wormgoor. ‘Start ups krijgen bij ons wat langer de kans om zich te bewijzen. Langer dan een multinational.’ De Senior Category manager van Jumbo ziet wel dat de start ups langzamerhand wat beter begeleid worden omdat steeds grotere groepen consumenten het zijn van vegetariër als een ‘way of living’ beginnen te zien. Wat hem betreft is het nu evenwel nog te vroeg om een Senior Category manager vegan aan te stellen binnen Jumbo. ‘Maar dat gaat wel komen. Ik verwacht namelijk dat over twintig jaar de eiwittransitie flink heeft doorgezet en dat 60 procent van de producten die we verkopen plantaardig is.’ Wel ervaart hij dat het succes van dit assortiment in het ene gebied groter is dan in het andere. Wormgoor: ‘In onze Jumbo City stores hebben we veel meer meters vegan, omdat daar meer vraag naar is.’
Willem Blom ziet de vraag overall enorm groeien. Hij spreekt zelfs van een ‘tsunami’ en ziet de vegan modules in steeds meer winkels opduiken. ‘Het komt door een verschuiving van consumententrends, bijvoorbeeld aangejaagd door een serie als The Game Changers van Netflix maar ook door bijvoorbeeld de uitbraken van corona in slachterijen de afgelopen maanden. Volgens hem zorgt ook dát voor een stijgende populariteit van vegan, waarvan de smaak steeds beter wordt. Dat laatste constateert ook Floor Buitelaar. ‘Tien jaar geleden at je deze producten niet voor je lol. Maar dat is nu echt anders. De focus bij producenten ligt echt op het zo goed mogelijk namaken van vleesproducten.’
Scale-ups
De deelnemers aan de podcast zijn het er over eens, dat start ups, multinationals, maar ook scale-ups een belangrijke rol spelen als het gaat om de ontwikkeling van veganproducten momenteel. Nico Wormgoor: ‘Start ups zijn een enorme aanwinst voor het schap, maar kunnen een product in principe niet heel groot maken. Multinationals als Nestlé en Unilever bouwen nu ook flink aan vegan en maken grote stappen. Zij zorgen voor de échte groei.’ Willem Blom bemerkt dat de investeringsbereidheid steeds groter wordt in vegan-concepten. ‘Zelf heb ik geïnvesteerd in een Spaans bedrijf dat plantaardige kip produceert. Ook Amerikaanse investeerders zijn daar ingestapt. En dergelijke voorbeelden zijn er steeds meer.’ Blom ziet de rol van scale-ups toenemen. ‘Er ontstaat een tussencategorie waar private investeerders achter zitten, die marketeers in dienst hebben met fmcg-ervaring.’ ‘Scale-ups weten hoe ze moeten groeien. Ze beschikken vaak over eigen fabrieken en weten hoe ze een merk moeten bouwen. Een voordeel ten opzichte van multinationals is dat ze de focus op één product leggen, bijvoorbeeld die plantaardige kip. Multinationals kijken juist breder.’
Wil je de podcast beluisteren?
Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?
Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!
Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!