4 dec 2024
min. leestijd

Hoe verleid je het brein? 🧠

Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Gedurende de bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk afgelopen donderdag 21 november leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten ons met welke handige toepassingen we, in ons werk als marketeer, het verschil kunnen maken in food retail en foodservice.

Tim Zuidgeest, oprichter van Unravel Neuromarketing Research, is de enthousiaste consumentenpsycholoog met een passie voor de online wereld. Middels het meten van hersenactiviteit (EEG) en eye tracking (bril), wordt het onbewuste inzichtelijk! Wist jij bijvoorbeeld dat 70% van de aankoopbeslissingen wordt beïnvloed in de winkel? En dat ‘eye level’ geen ‘buy level’ is, maar dat de grijphoogte leidend is in de aankoop van de consument?

Tijdens de bijeenkomst nam Tim ons mee in drie waardevolle POS hacks in food (retail), die direct toepasbaar zijn in jouw werk!

  1. Aandacht
    Gezichten trekken de aandacht in visuele communicatie, waardoor het nadeel opspeelt dat men niet kijkt naar het product dat je wilt tonen. Een interessante oplossing is om het gezicht te laten kijken naar het product dat je het podium wilt geven.
  2. Kortingsweergave
    Prijsrelativiteit blijkt relatief: je brein vindt het fijn om congruentie te ervaren. Men ervaart kleine dingen als klein; grote weergaves worden ook als groot ervaren.
  3. Lijnenspel
    Lijnen, bijvoorbeeld in een visuele uiting, spelen ook een grote rol in de beleving. Lijnen sturen immers direct de aandacht.

Een hoop relevante inzichten, waar afsluitend nog een mooi, extra inzicht aan werd toegevoegd! In het publiek uit de zaal rees de vraag welke rol Artificial Intellingence speelt of kan gaan spelen binnen neuromarketing. De ervaring leert dat AI niet in staat blijkt om te voorspellen wat een persoon daadwerkelijk registreert. Een voorbeeld hierin is dat wij als personen kunnen herkennen wie er spreekt, waarna onze aandacht hier direct naartoe gaat. Voor AI is de persoon die spreekt niet te traceren.

Ook gingen we dieper in op neuromarketing in de horeca, middels de waardevolle bijdrage van Elles van der Vleuten, oprichtster van Rocket Science Horeca. Ook binnen de horeca is onbewuste beïnvloeding een belangrijk thema. Hoe zetten we neurowetenschap en psychologie in om de omzet te verhogen? Elles deelde een aantal hele praktische, toepasbare tips.

Hoe speel je direct in op de zintuigen van jouw gast? De snelheid van achtergrondmuziek is van directe invloed op de snelheid van het bestellen. Al is het maar net waar je je focus op legt, zo blijkt langzame muziek ervoor te zorgen dat gasten gemiddeld drie extra drankjes bestellen. Het zal je weinig verbazen dat ook verlichting van belang is. Wanneer jouw horecazaak donker verlicht is, ontstaat een emotionele mindset waarin men langer blijft én meer bestelt. Tijdens de sessie zaten we op zachte stoelen, en dat was maar goed ook: zachte stoelen blijken ervoor te zorgen dat je degene voor je als een zachter persoon ervaart.

Wist jij dat wanneer je bredere wijnglazen gebruikt, dit de beleving ten opzichte van smalle wijnglazen vergroot waardoor jouw gast eerder zal kiezen voor de duurdere wijnen op de kaart? Of dat de zwaarte van het bestek direct van invloed is op een hogere gastenbesteding? Gasten blijken maar liefst 15% meer te betalen voor gerechten in restaurants waar zwaarder bestek wordt gebruikt. Een ander toepasbaar trucje is het gebruik van krijtborden of andere visual cues. Gasten aan een tafel in de buurt van zo’n visual cue bestellen meer!

Dat het niet alleen relevant is om te kijken naar omzet verhogende toepassingen, bleek toen Elles de nummer 1 ‘verkoopkiller’ met ons deelde. Onzekerheid ten aanzien van het uitspreken van de juiste naam van het product op de kaart of in de winkel, is voor jouw gast of consument een struikelblok. Een beschrijvende naam geven aan het moeilijk uit te spreken product, kan hierin de oplossing bieden!

We sloten af met een aantal praktische tips voor menukaart optimalisatie. Kortom, hele relevante en waardevolle informatie die direct toepasbaar is in het werkveld!

De bijeenkomst van Trema Foodnetwerk over (on)bewuste beïnvloeding bracht ons nog veel meer inzichten in de vorm van sprekers en de onderlinge gesprekken. We kijken terug op een waardevolle dag!

***

Ben jij een marketeer in foodservice? En heb jij interesse om kennis te maken met Trema Foodnetwerk? Neem contact op met Janneke

 

Meer berichten