6 nov 2020
min. leestijd

Bewustwording rondom impact voeding neemt toe

De trend van vegetarisch, vegan en plant based consumeren lijkt niet te stoppen. Steeds meer consumenten omarmen dit type producten, maar tegelijkertijd is er veel onduidelijkheid over de naamgeving. Het belangrijkste is echter de opgaande trend, vindt directeur Floris de Graad van Vegetariërsbond. Floris ziet dat de bewustwording rondom de impact van voeding, op milieu en gezondheid, toeneemt´ zo uit hij zich in de podcast georganiseerd door Focusplaza.

Steeds meer consumenten willen duurzamer en plant-based consumeren en bestempelen zichzelf als vegetariër, flexitariër of veganist. ´Veel mensen maken nu de keuze om bewuster om te gaan met hun voeding. Dat hoeft niet altijd rigoureus. Wat mij betreft is beter dat er 100.000 flexitariërs zijn dan 10 vegetariërs. Dat leidt tot meer impact´, schetst hij in een podcast van Focusplaza. Behalve De Graad nam ook Mark van Noorloos (Schouten Europe) deel aan het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen. Het gesprek vond plaats vóórdat de naamgevingskwestie over vegaworst- en vegaburger door het Europees Parlement werd behandeld. Het Parlement stemde uiteindelijk tegen het voorstel om woorden als schnitzel te verbieden voor vegetarische producten. Wél werd gestemd voor strengere regels voor plantaardige zuivel. Zowel Noorloos als De Graad zijn het er over eens dat dit soort discussies in feite een ‘achterhoedegevecht’ voor de vleesindustrie zijn. ‘De trend is niet meer te stoppen’, aldus Floris de Graad.

Lading
Er is volgens Mark van Noorloos behoefte aan een goede definitie die de lading dekt. ‘Plant based is op zich prima, maar kunnen daar ook alle vegetarische producten onder vallen?’, vraagt hij zich af. De term vleesvervanger vindt hij een wat ‘slap aftreksel’ van vlees. Floris de Graad stelt dat zijn bond zich vooralsnog beperkt tot vegetarisch en vega en dat is volgens hem al ingewikkeld genoeg. ‘Grofweg kan vegetarisch gedefinieerd worden als niets van het gedode dier en vega als niets van het dier. Een keurmerk plant based helpt ons daarbij niet. Een pizza wordt bij wijze van spreken plant based genoemd, maar er zit kaas op.’ Van Noorloos geeft aan dat Schouten Europe onlangs met veel partners om de tafel heeft gezeten om over het belang van keurmerken te spreken. ´Er is veel discussie geweest over naamgeving, maar uiteindelijk was er geen eenduidigheid. Dit is een heel lastig issue.´

Aanvragen
De bond waarvan De Graad directeur is, beheert en controleert het V-Label Keurmerk (er is er een voor vegetarisch en een voor vegan) in Nederland; verwante organisaties doen dit voor andere landen in Europa. Fabrikanten, producenten en merken kunnen het keurmerk aanvragen, en de ingrediënten worden dan langs een checklist gehouden. Een bedrijf als Schouten Europe betaalt jaarlijks een x-bedrag om het logo te mogen voeren. Steeds meer bedrijven voeren het logo op hun producten. Retailer Albert Heijn maakte zeer recent bekend de keuze voor vegetarische, vegan en plantaardige producten te verdubbelen. Daarom voegt Albert Heijn 70 eigenmerk-producten aan het assortiment toe. Floris de Graad: ‘Een mooie ontwikkeling, maar op hun eigen huismerkproducten maken ze geen gebruik van onze labels en kiezen ze nog voor een eigen label.’ De Graad constateert dat de consument van 15 jaar geleden, die 6 of 7 dagen in de week vleesvervangers kocht, veel belang hechtte aan een goedgekeurd label. Inmiddels is de markt zodanig veranderd dat 80 procent van de consumenten flexitariër is en deze groep gaat daar toch wat anders mee om.

In een wirwar aan keurmerken en labels wordt er in ieder geval verschillend omgegaan met het gebruik ervan. En social media spelen hierbij ook een nadrukkelijke rol. Soms wordt er iets geclaimd dat uiteindelijk toch geen vegan hoeft te zijn. ‘Er wordt heel goed meegekeken of een label misplaatst is’, constateert De Graad. ‘Veganisten en vegetariërs zijn zeer actief op social media.’ Het nabootsen van vlees en het ‘veganiseren’ van artikelen is volgens hem bij veel bedrijven onderdeel van het productieproces en goed te implementeren. ‘De vraag stijgt enorm en inmiddels is al 60 tot 70 procent van de introducties vegan. Vernieuwde mogelijkheden in productie dragen ertoe bij dat dit door gaat zetten. Alles veganistisch zal misschien nooit gebeuren’, denkt De Graad.

Wil je de podcast beluisteren?


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten