7 apr 2021
min. leestijd

‘We willen in Europa hetzelfde als in Zuid-Amerika‘

De verkoopcijfers van de Future Farm zijn hoopvol. Met de Future Burger, Future Meatball, Future Sausage en Future Mince gaat het goed. Het bedrijf heeft zichzelf op de kaart gezet in Zuid-Amerika met plantbased introducties. ‘In Europa willen we hetzelfde bereiken en dat kan heel goed. Die ruimte is er’, zegt Daniel Wanderley, sales director Europe van Future Farm onderdeel van Jan Zandbergen Group.

In een podcast van Focusplaza, waar de ontwikkelingen rond plantbased centraal staan komt behalve Daniel Wanderley ook zijn collega Laurens Zandbergen, manager marketing binnen Jan Zandbergen Group aan het woord. Het van oorsprong vleesconcern startte al in januari 2019 met plantbased en was er dus vroeg bij. ‘Het is beter om de markt actief te betreden, dan defensief’, verklaart Laurens Zandbergen in het gesprek dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza.

Portfolio
Future Farm (plantbased beef) is een van de drie merken binnen Jan Zandbergen. Vlees is nog steeds het belangrijkste element binnen het portfolio, maar het is vooral de combinatie van een rijk en gevarieerd assortiment dat zorgt voor succesvolle omzetten. De plantaardige Future Burger, Future Meatball, Future Sausage en Future Mince beginnen langzamerhand een begrip te worden. In Zuid-Amerika is Future Farm op dit assortimentsgebied al marktleider, en het streven is om dat in Europa ook voor elkaar te krijgen. Daniel Wanderley legt uit dat goed doordachte positionering heel belangrijk is. ‘We zijn bijvoorbeeld zichtbaar in zowel foodservice als catering. Als het gaat om catering wil de consument wel een plantbased burger, maar die moet niet te duur zijn. In een Fancy Burger bar daarentegen ligt het anders en wil men een grotere burger en daar is prijs minder van belang. Daarom kiezen we voor verschillende ‘brands’.

Laurens Zandbergen benadrukt hierbij dat de ontwikkelingen in plantbased erg hard gaan. ‘Een paar jaar geleden was het al goed wanneer het product alleen maar op vlees leek. Maar nu wordt veel belang gehecht aan bijvoorbeeld het zout- en vetpercentage en de hoeveelheid eiwitten. Daar maken we belangrijke stappen in. Eerder keken we hier niet naar, als het maar een goede vleesvervanger was waar de consument tevreden over was. Maar nu speelt gezondheid ook een steeds grotere rol bij de productsamenstelling. Dit assortimentsgebied is dus duidelijk in ontwikkeling.’

Dark Kitchen
De jarenlange ervaringen in de vleesindustrie van Jan Zandbergen Group, helpen Future Farm enorm bij het ontwikkelen en uitrollen van concepten. Wanderley: ‘Daar profiteren wij van. We zijn immers een start-up waar veel jonge mensen werken, vol energie en vol plannen. Jan Zandbergen Group helpt ons om deze te kunnen realiseren. Wat we in Brazilië hebben neergezet is uniek, het is immers een van de landen die vlees het meest omarmt.’ Future Farm is vooral gefocust op beef. Niet alleen honderd procent plantbased, maar ook glutenvrije en vegetarische varianten. De producten zijn vooral bedoeld voor de consument thuis, vandaar dat Dark Kitchens hierin een belangrijke rol spelen. Volgens Wanderley in dit verband een interessante trend. Deze bezorgrestaurants beginnen ook in Nederland voet aan de grond te krijgen en dat is niet zo vreemd, het concept heeft namelijk vele voordelen voor een restauranteigenaar. ‘Voor hen en bedrijven in de foodservice is het een nieuwe manier van omzetten binnenhalen. Het is bovendien goed voor de online experience en groeit wereldwijd, niet alleen in Europa’, legt Wanderley uit. Dark Kitchens helpen niet zozeer met innovaties in plantbased. ‘Maar het is wel een innovatie, die van belang is in onze ‘verschillende kanalenstrategie’ waar we ons in begeven. Denk aan innovatie, ontwikkeling en verkoopkanalen. Op diverse niveaus zijn belangrijke veranderingen gaande en daar maken we gebruik van, zegt Wanderley.

Future Farm beschikt volgens hem over technologie om steeds betere versies plantbased producten te maken. ‘Niet alleen op het gebied van smaak. We streven naar betere en gezondere producten die goed zijn voor de consument én de planeet. Denk daarbij aan het terugdringen van de carbon footprint. Dat is een belangrijke prioriteit in de meer dan 20 markten waar we nu actief zijn.’ De sales director merkt wel dat er grote verschillen zijn tussen landen. ‘De UK en USA lopen ver voorop. Je hoeft in de UK niet eens uit te leggen wat het belang is van plantbased, ze weten het al. De positieve effecten op het milieu zijn daar bekend. Dat is in Zuid-Afrika heel anders. De gesprekken met retailers kennen daar dan ook een heel ander vertrekpunt. De uitdagingen in de wereld zijn dus heel divers.’

Wil je de podcast beluisteren?


Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten