9 okt 2020
min. leestijd

Volop worstelingen met groeimarkt vegan

Vegan groeit als kool. Tegelijkertijd zorgt die trend bij de retail voor een worsteling als het gaat om terminologie, plaatsing in het schap, communicatie en samenwerking in de keten. Plant based wordt te pas en te onpas gebruikt, terwijl er nog geen wettelijke definitie voor is.

‘De een gebruikt de term plant based als het om een puur op dierlijke eiwitten gebaseerd product gaat, een ander hanteert de terminologie óók als er ook nog een percentage dierlijke eitwitten in verwerkt is’, constateert Floor Buitelaar van Bright Green Partners. Het hoort bij groeistuipen en volgens Buitelaar zou het goed zijn wanneer er ook een wettelijke definitie komt. Want het is duidelijk dat het aandeel vegan en ook vegetarisch in de supermarkt stijgt en alleen maar verder door zal groeien. Daar zijn de deskundigen het wel over eens. Maar hoe kan vegan het beste onder de aandacht gebracht worden bij de consument ? Door een speciaal veganschap te introduceren in de supermarkt of door het in de hele winkel tussen de andere producten te leggen. Het is een van de vragen die aan de orde komt in een voor dit jaar afsluitende podcast over de opkomende trend van vegan en plant based. Floor Buitelaar van Bright Green Partners en directeur Gerrit Grievink van Focusplaza gaan met elkaar in gesprek onder leiding van Nick den Breejen, ook van Focusplaza.  Ze concluderen gezamenlijk dat de vegantrend in een meer volwassen fase terechtkomt waar steeds meer producenten in stappen omdat ze de behoefte zien. Consumenten omarmen de producten steeds vaker, maar tegelijkertijd valt er nog veel te winnen de komende jaren.  Daarbij is onder meer de vraag hoe er richting consument wordt gecommuniceerd. Doe je dat met de term vegan of met plant based ? Floor Buitelaar: ‘Vegan is zeker hot, maar schrikt ook een groep consumenten af. Beter is dan om toch plant based te gebruiken, een wat vriendelijkere term in mijn ogen.’ Plant based, vegan en vegetarisch worden door elkaar gebruikt. ‘Het gaat in ieder geval in alle gevallen om alternatieve eiwitten’, constateert ze.

Positionering
Een andere belangrijke vraag is of vegan een speciaal schap moet krijgen of juist tussen de andere sku’s hoort te liggen ? Floor Buitelaar stelt dat dit onder meer afhangt van de ontwikkelfase waarin het product zich bevindt. Kaas bijvoorbeeld, staat nog in de kinderschoenen als het gaat om vegan. ‘Over drie jaar kun je vegankaas vast en zeker in een apart schap leggen, maar nu kan dat nog niet. Daarvoor is dit segment nog te klein.’ Buitelaar geeft als goed voorbeeld de plantaardige zuivel die inmiddels zo’n enorme groei doormaakt dat het best in een apart supermarktschap kan worden gepositioneerd. ‘Ik zou producenten willen adviseren in ieder geval door te gaan met ontwikkelen. Met melk zie je dat plantaardig al aardig mainstream begint te worden. Dat was enkele jaren geleden nog niet het geval. Met kaas kan het zo ook gaan.’ Vraag creëert volgens haar aanbod, maar als er geen aanbod is ontstaat er ook geen vraag. Gerrit Grievink ziet, ook als gevolg van de groeistuipen, nog flinke cultuurverschilllen binnen de retail als het gaat om vegan. ‘De ene keten heeft een speciale vegan-specialist aangesteld, een andere keten laat het de slager het erbij doen’, benoemt hij als voorbeeld. Nick den Breejen constateert dat alle vragen hieromtrent niet vandaag opgelost worden, maar dat daar de komende jaren nog veel over gesproken gaat worden.

Vlees
Wereldwijd is volgens Gerrit Grievink in de coronatijd, ondanks het succes van vegan, vlees niet onder druk komen te staan. In relatie tot de wereldwijde vleesmarkt gaat het bij vegan nog maar om peanuts. Grievink: ‘Er zijn wat betreft de vleesconsumptie binnen de landen wel enorme verschillen.’ De vleesconsumptie in ontwikkelingslanden, met name in Azië en Afrika, stijgt veel sneller dan in ontwikkelde landen, waar wordt gepoogd de dierlijke consumptie terug te dringen. Met de opkomst van vegan wordt daar door verschillende, en steeds meer partijen, hard aan gewerkt.

Wil je de podcast beluisteren?


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten