14 dec 2020
min. leestijd

‘Vegan ei Dierendag 2021 in het schap’

‘Ons doel is om op Dierendag 2021 het vegan ei in de schappen van de supermarkt te hebben’, zegt Ruud Zanders van Kipster in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. Ruim twee jaar hebben de kippenboeren van Kipster in het geheim ‘veggs’ ontwikkeld; een vloeibare goedje dat bestaat uit onder meer gist en eiwit van soja. Je kunt er een roerei mee bakken.

Ruud Zanders is opgegroeid in een traditioneel pluimveebedrijf. Een faillissement in 2007 bracht hem tot andere inzichten. Het waren moeilijke tijden en hij deed aan een stuk zelfreflectie en besloot zijn licht op te doen bij een vroegere ‘tegenstander’ als Wakker Dier. Ook ging hij naar Amsterdam om met duurzaamheidsdeskundigen te praten. ‘Uit deze zinvolle gesprekken is bij mij langzaam het besef gegroeid dat onze wijze van omgaan met dieren niet de weg is die we zouden moeten bewandelen’, zegt hij tijdens een podcast van Focusplaza, geleid door Nick den Breejen van Focusplaza. Zanders was deze keer de enige gesprekspartner in de studio.

Wakker Dier
Een belangrijke les voor de ervaren ondernemer is geweest om een succesvolle samenwerking aan te kunnen gaan met mensen of instanties waarvan je op voorhand zou denken dat het niet mogelijk is. ‘Dan blijkt dat Wakker Dier ook oprecht bezig is en best vaak gelijk heeft. Met de nieuwe kennis die ik op heb gedaan heb ik besloten toch in deze branche werkzaam te blijven, maar dan op een betere wijze. Diervriendelijker en met aandacht voor het milieu. Ook had ik, na het faillissement, de innerlijke motivatie om te laten zien dat ik het wel kan.’ Deze elementen bij elkaar hebben gezorgd voor de lancering van Kipster.

Impact op milieu
En het bedrijf heeft succes. Supermarktketen Lidl maakt sier met de bijzondere eieren. In een Kipster-boerderij kunnen de kippen rondscharrelen met veel daglicht en frisse buitenlucht. De eieren krijgen drie sterren van het Beter Leven keurmerk van de dierenbescherming. Door te kiezen voor een kippenras dat relatief weinig voer nodig heeft is de impact op het milieu een stuk lager. Daarnaast komt dit voer uitsluitend uit reststromen. Ruud Zanders: ‘Dat laatste is cruciaal. We moeten niet denken dat we te weinig reststromen hebben, maar omdenken en redeneren dat er te veel dieren zijn. Ik kies ervoor de dieren enkel te voeren met reststromen die wij als mens niet meer consumeren. We zouden het dierenaantal met deze wijze van werken best kunnen reduceren tot 70 of 80 procent van wat er nu rondloopt. Wie zijn wij als mens om de dieren van alles aan te doen. Een varken bijvoorbeeld, reageert emotioneel net als een mens.’

Vegan ei
Kipster heeft zich de laatste jaren beziggehouden met de ontwikkeling van een bijzonder ‘vegan ei’. Ruud Zanders kwam op het idee toen hij met een van zijn compagnons in de VS was en daar vloeibaar ei in een bakje aantrof. ‘Wij moeten toch in staat zijn plantaardige eieren te ontwikkelen met een goede textuur en mondgevoel?’ vroeg ik mij toen af. Het is een lange weg om het mondgevoel van een roerei met plantaardige ingrediënten na te bootsen. Maar het lijkt te lukken. Kipster werkt hierbij samen met onder meer TOP BV, dat aan de basis stond van vleesvervanger Ojah, studenten van Wageningen Universiteit, en topkoks. Ruud Zanders is er trots op dat hij met zijn bedrijf het podium krijgt om zijn filosofie over de bühne te brengen. ‘Over twintig tot dertig jaar doen we nagenoeg niets meer met dieren is mijn overtuiging. We moeten daar dus op inspelen. Ik ben bezig met het toekomstklaar maken van het bedrijf. Met het vegan ei ondermijn ik mijn eigen business niet. De doelstelling is om op dierendag 2021 het ei in het schap te hebben, bij Lidl of een andere keten. Maar er moet nog veel gebeuren op gebied van ontwikkeling.’

Luister hier naar de podcast:


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten