30 jul 2020
min. leestijd

‘Stel category manager vegan aan’

De vegantrend komt langzamerhand in een volwassen fase terecht. Steeds meer consumenten omarmen de producten, maar tegelijkertijd valt er nog veel te winnen de komende jaren. Onder meer door een category manager ‘vegan’ aan te stellen spreekt Floor Buitelaar van Floreer Consultancy uit in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. ‘En intensiveer de communicatie.’

Steeds meer consumenten willen duurzamer en plant-based consumeren en bestempelen zichzelf als vegetariër, flexitariër of veganist. Maar het is absoluut zo dat jongeren en de Randstad daarbij voorop lopen. Dat ziet Kyra van Elswijk van studentenformule Spar University heel duidelijk. Zij kan het weten. Behalve de studentenformule bestaat het format Spar immers ook uit onder meer buurtwinkels of Spar Express. ‘Zestig procent van wat we op gebied van innovatie testen in Spar University behoort ook tot de kanshebbers voor de andere formules, die net wat minder hip zijn’, zegt ze. ‘En dat geldt ook voor vegan.’

Markt pushen
Wat betekenen deze ontwikkelingen en het consumentengedrag voor de keuzes die gemaakt worden in de foodretail ? Dat stond centraal tijdens een podcast van Focusplaza. Behalve Floor Buitelaar en Kyra van Elswijk nam ook Joep van Straalen (GreePro International) deel aan het gesprek, dat geleid werd door Gerrit Grievink van Focusplaza.

GreenPro International importeert en distribueert 100% plantaardige producten door Europa en levert een brede range producten van diverse merken aan retailers, foodservice en industrie. Joep van Straalen: ‘Wij proberen de markt te pushen. Daarnaast is het duidelijk dat ook uit retail zelf en foodservice steeds meer vraag komt naar plantaardige alternatieven. Een dilemma is daarbij nog wel het prijstechnische aspect. Iets wat bijvoorbeeld in een land als Zweden niet zo’n rol speelt, maar bij ons wel.’ Van Straalen stelt dat het heel belangrijk is om volume te creëren en dan komt een wat lagere consumentenprijs als voorwaarde om de hoek kijken. ‘Ik denk dat er daarom kansen liggen voor private label, dan zit je qua prijs beter en is het makkelijker om de grote massa te bereiken. Producenten geven nu nog voorkeur aan eigen merk ten faveure van private label. Daar is nog een slag te maken.’

Volume
Floot Buitelaar pleit er voor, juist om dat volume een impuls te geven, dat retailers category managers ‘vegan’ aanstellen. ‘Door alleen een veganschap in de winkel te hebben, loop je een bepaald risico. Dan komt het voornamelijk bij een specifieke doelgroep terecht. Beter is denk ik om de producten te mengen op het schap, door de hele winkel heen. Dit kan natuurlijk ook goed getest worden. Een category manager ‘vegan’ zou zich daarmee bezig kunnen houden’, oppert ze. Joep van Straalen herkent het dilemma. ‘Bij het veganschap van Jumbo clusteren we onze producten. De rotatie is dan hoger, maar de aankopen blijven wel beperkt tot een specifieke doelgroep. Een spanningsveld. Uiteindelijk is een mix-schap het beste.’ Kyra van Elswijk ziet bij Spar University dat vegan bij de category managers van de formule nu al in het dna is verweven en er bijna automatisch aan denken, waar dat twee jaar geleden nog niet het geval was. Het is terug te zien in het assortiment. ,,We hebben bijvoorbeeld plantaardige melk in onze koffie-machines en vegan-ijsjes. Ook onze wraps willen we uitbreiden met vegan-opties’’, zegt ze.

Mainstream
De podcastdeelnemers zijn het er over eens dat het aandeel vegan gaat groeien, omdat uit drie overwegingen hiervoor gekozen wordt: dierenwelzijn, gezondheid en milieu. Floor Buitelaar: ,,De groep ‘wereldverbeteraars’ is groeiend en dat betekent dat vegetarisch en vegan veel meer dan een niche aan het worden zijn. Wel moet de communicatie richting consument nog verbeteren. Wellicht kan Netflix met de serie The Game Changers daar een positieve bijdrage aan leveren.’’ Er blijven inderdaad nog kansen onbenut, constateert ook Joep van Straalen. ,,Maaltijden bijvoorbeeld zijn nog onderbelicht. Net als snoep en snacks. Negentig procent van dat assortiment bevat nog dierlijke ingrediënten.’’ En verder doet hij een opvallende uitspraak: ,,Als prijs en smaak verbeteren, wordt vegan mainstream.’’ De toekomst zal het uitwijzen.

Wil je de podcast beluisteren? 

Meer berichten