Retail Instituut Nederland verder met Vakdag DHZ
Zoals je wellicht weet is Gerrit Grievink al vele jaren actief in Oeganda om daar aan de hand van diverse projecten ondersteuning te bieden aan de toekomst van een nieuwe generatie door het duurzaam bevorderen van de lokale economie. De eerste resultaten van deze aanpak zijn zeer succesvol en de projecten voor de allerarmsten in het district Rakkai groeien dusdanig dat het onmogelijk wordt om dit uitsluitend met vrijwilligers in de vrije uren verder te ontwikkelen.
Daarom zal Focusplaza directeur Gerrit Grievink per 1 januari 2015 een deel van zijn tijd gaan inzetten voor de verdere uitbouw van de Focusplaza Foundation-activiteiten in samenwerking met o.a. de Stichting UCCF (Uganda Child Care Foundation). Dit heeft tot gevolg dat een deel van de dagelijkse taken zullen worden overgenomen door de huidige adjunct directeur Marjo Vierkant-Grievink en dat Focusplaza zich meer dan voorheen zal gaan focussen op haar kernactiviteiten.
Dit heeft uiteraard geen consequenties voor de netwerkgroepen, studiereizen en Master Colleges van Focusplaza. Gerrit zal hierbij ook in de toekomst nauw betrokken blijven. Ook de Focusplaza Visiedag zal binnen de nieuwe opzet blijven bestaan.
Voor enkele andere activiteiten, zoals de Vakdag DHZ, de winkelcompetities en Independence Day zal er wel het een en ander gaan veranderen. Deze activiteiten - die met name gericht zijn op het zelfstandig ondernemerschap - zullen worden ondergebracht bij Retail Instituut Nederland, die deze evenementen in nauwe samenwerking met Focusplaza zal voortzetten.
De huidige commercieel directeur Michiel Korsten zal medio februari mee overgaan naar Retail Instituut Nederland om vanuit de nieuwe situatie bovengenoemde evenementen verder te ontwikkelen en optimaal te laten aansluiten op de andere (ondernemers)activiteiten van het RIN.
Het Retail Instituut Nederland heeft onder leiding van directeur Theo Bleeker in de afgelopen jaren een uitstekende positie opgebouwd in de levensmiddelenbranche en wil haar activiteiten ook uitbouwen binnen het DHZ-kanaal.
Door de overname van bovengenoemde evenementen ontstaat er een prima podium voor het RIN in deze detailhandelsmarkt. Daarnaast sluiten de doelstellingen van Independence Day en de Vakdag DHZ naadloos aan op de andere activiteiten van RIN, zoals het ontwikkelen van klantvriendelijkheid-, veiligheid-, klantgedrevenheid- en leiderschapstrainingen en trainingen op persoonlijk vlak. Alle RIN-initiatieven zijn zeer praktijkgericht en voorzien in de kennis- en vaardigheidsbehoefte van (zelfstandig) ondernemers en hun kader en medewerkers. Zowel bij RIN als bij Focusplaza zijn passie, energie en vertrouwen kernwaarden binnen de organisatie.
Wij zijn ervan overtuigd dat er door de nieuwe aanpak een win-win situatie ontstaat. Door het beste uit twee werelden bij elkaar te brengen, krijgen de overgenomen succesvolle evenementen nieuw elan, en ontstaat er voor Oegandese kinderen door structurele investeringen van Nederlandse bedrijven weer zicht op een menswaardig bestaan, waarin ook ruimte is om te dromen van een mooie toekomst.
Mocht je naar aanleiding van deze informatie vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met Focusplaza of het Retail Instituut Nederland.