23 nov 2020
min. leestijd

‘Op zoek naar merk waarvan consument filosofie vertrouwt’

De vegantrend is niet meer te stuiten. We zijn nu in een fase beland dat producenten doorontwikkelen en meer aandacht gaan schenken aan de gezondheid. Consumenten gaan er meestal van uit dat het met dit type producten wel goed zit. ‘Mensen zijn info-moe. Ze zijn op zoek naar een merk waarvan ze de filosofie vertrouwen en die past binnen hun levenshouding’, zegt Joeri Hollink van Ojah in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek.

Joeri Hollink stelt dat veel consumenten zich geen tijd gunnen voor diepgravend onderzoek naar de ingrediënten. Ook niet bij vegan producten. ‘In stedelijk gebied wordt er wel wat meer tijd aan besteed, omdat de consument daar vaak nog dagelijks de boodschappen doet en bij wijze van spreken 7 artikelen in de kar legt. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde consument die vaak één keer per week de hoofdboodschappen doet en zich dan geen tijd gunt om het goed uit te zoeken’, zegt hij tijdens een podcast van Focusplaza. Behalve Joeri Hollink nam ook Judith Witte, hoofdredacteur van het vakblad Voedingsindustrie deel aan het podcastgesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza. Zijn vleesvervangers ook altijd gezond? Wat zit er eigenlijk allemaal in en hoe zie je op de ingrediëntenlijst of toevoegingen gezond zijn of niet? ‘Nee’ en ‘niet’ zijn grofweg de antwoorden die naar boven komen in het gesprek met de twee deskundigen.

Zout
Judith Witte stelt dat er op dit moment nog te veel zout en andere toevoegingen zijn verwerkt in vegan producten. Joeri Hollink beaamt het. ‘Plantaardig eten is een hele stap. Wij bij Ojah spreken over vleesalternatieven in plaats van vleesvervangers. En het is waar dat in vleesalternatieven veel hulpstoffen worden gebruikt. Deze wereld staat nog in de kinderschoenen. Aan e-nummers valt nu nog bijna niet te ontkomen’, zegt Hollink die het dilemma met een voorbeeld staaft. ‘In onze kipstukjes zaten aanvankelijk geen e-nummers. Hierdoor waren ze wat beperkter houdbaar en dan kom je in de clinch met de retailer. Hierdoor hebben we het e-nummer melkzuur, goedgekeurd door de EU, toch toegevoegd.’

Toch moeten de gezondheidseffecten van deze categorie ook weer in perspectief worden gezien, vindt Hollink. ‘Vergelijk het ook met gewoon vlees, dat is het eerlijkste. In vegetarische spekblokjes zit 2 procent zout en in de vleesvariant 3 procent. Door het zo te bekijken, zet je het in perspectief. Het neemt niet weg dat we als producenten zeker op zoek moeten naar verbetering.’ Alternatieve eiwitbronnen als kweekvlees en kweekvis staan nog in het beginstadium van hun ontwikkeling, maar daar valt in de toekomst wel het nodige van te verwachten denkt Judith Witte. ‘En kijk zeker ook naar de erwten- en bonenrange, rijk aan eiwitten.’ Ook van Avebe, marktleider op het gebied van de innovatie en verkoop van aardappeleiwit voor menselijke consumptie, valt de komende jaren veel te verwachten denkt ze. Verder is insectenmeel een goede eitwitbron. ‘Maar hele insecten eten, vinden mensen over het algemeen niets’, zegt ze.  Wel is er discussie over het verteren van eiwitten. Hier moet nog goed onderzoek naar gedaan worden. ‘Niet alle eiwitten kunnen we goed opnemen’, aldus de hoofdredacteur, die er van overtuigd is dat vlees niet gaat verdwijnen. ‘De consumptie neemt wereldwijd niet af. Integendeel, steeds meer mensen eten vlees.’  Joeri Hollink erkent dat de vleesconsumptie inderdaad niet daalt en dat veel consumenten toch op zoek zijn naar de eigenschappen van vlees. ‘Daarom is het voor ons zo belangrijk om de perfecte bite te nastreven. Ook kijken we continu naar eiwitten en welke textuur we ervan kunnen maken.’

Aan beide gesprekspartners wordt door Nick den Breejen aan het eind van het gesprek gevraagd wat, wat hen betreft, hét nieuwsbericht van 2021 moet worden. Volgens Judith Witte moet er vooral meer aandacht komen voor ‘werkelijk gezond’. ‘Vijftig procent minder meuk in het schap’, vindt ze. Joeri Hollink is ook duidelijk: ‘Vegetarische producten moeten goedkoper worden. Dat is dé  manier om ook consumenten over te halen, die nu nog niet overtuigd zijn.’

Wil je de podcast beluisteren?


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten