22 sep 2020
min. leestijd

Millennial snapt het sneller

De vegantrend is niet meer te stuiten. Maar om alle lagen van de bevolking te bereiken is soms nog wel een uitdaging. ‘De millennials zijn de belangrijkste doelgroep, zij snappen het sneller. Maar ook vijftigplussers, die gewend zijn aan een stuk vlees op het bord, zijn wel bewuster met voeding bezig’, zegt Mark Kulsdom van The Weed Burger in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. ‘Onze webshop bouwt een brug tussen niche en mainstream.’

Door corona is online verkoop nóg belangrijker geworden. Dat geldt ook voor vegan. The Weed Burger was altijd vooral aanwezig op festivals en catering, maar juist die bedrijfstakken hebben enorm te lijden onder het corona-virus. En dus begon CEO Mark Kulsdom een webshop. ‘Hierdoor is het contact met de doelgroep versterkt. Binnenkort zijn we te vinden bij online supermarkt Crisp en we zijn ook aan het opschalen en bezig met retailintroductie, maar dat neemt tijd in beslag.’

De tsunami van veganproducten in de retail, zoals vakblad Distrifood dat onlangs meldde en de verkoop on- en offline, waren onderwerp van gesprek tijdens deze podcast van Focusplaza. Behalve Mark Kulsdom namen ook Floor Buitelaar van Floreer Consultancy en Danny Galliart van Vegan Masters deel aan het gesprek, dat geleid werd door Gerrit Grievink.

Veganisten
Danny Galliart, oprichter en eigenaar van Al Capone’s Pizza en founder van Vegan Masters, was al tien jaar vegetariër toen hij in 2018 de documentaire ‘Cowspiracy’ zag op Netflix. Het roer moest om, vond hij en maakte een start met verkoop van vegan gerechten. Hij ontdekte de afgelopen jaren dat echte veganisten zo’n twintig procent van zijn doelgroep vormen en dat de grootste groep de flexitariërs zijn. Want er wordt ook nog steeds vlees gegeten, hoewel dat over vijftien jaar anders zal zijn verwacht Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger. ‘De vleesindustrie is een achterhaald concept, de veeboeren voeren een achterhoedegevecht’, zijn gepeperde uitspraken van Kulsdom. Zijn bedrijf – bekend van de honderd procent plantaardige burger – bestaat nu acht jaar en vooral gericht geweest op catering en festivals, maar in de retail nog een start up of scale up. ‘Het is niet moeilijk om aan te haken, wel lastig om er te blijven’, laat hij weten.  Floor Buitelaar van Floreer Consultancy denkt dat wanneer de verkrijgbaarheid van vegan maaltijden bij de retail wordt verhoogd, de consument niet per se online meer zal gaan zoeken en dus vaker het supermarktschap afstruint voor producten als die van The Weed Burger.

Logistiek
Danny Galliart geeft aan dat zijn bedrijf, dat meesterkoks inzet, zich door corona opnieuw heeft moeten uitvinden en onder meer heeft besloten om de logistiek zelf te verzorgen, omdat er veel kosten gepaard gingen met de samenwerking met een logistieke partner. ‘Het heeft ertoe geleid dat we nu drie dagen per week bezorgen in plaats van 5 dagen en dat we niet in alle regio’s meer komen, bijvoorbeeld in de landelijke gebieden minder. Wel hebben we nog 85 procent dekking’ stelt hij. Online is belangrijk voor hem. ‘We brengen onze producten onder meer via Instagram onder de aandacht. Onze online strategie is een bewuste om zo min mogelijk schakels te hebben. Tijdens corona zagen we hierdoor ready to eat stijgen.’

Om vegan tot een succes te maken is het voor Mark Hulsdom belangrijk dat het breed wordt gedragen. ‘Impact is voor ons belangrijker dan omzet’, stelt hij. Toch is het volgens de podcastdeelnemers zoeken naar een balans tussen het maken van impact en uitdragen van ideologie, als ook het in stand houden van gezonde bedrijfsvoering en dus het behalen van omzetten. Duidelijk is dat de markt groeiende is, maar in zekere zin ook nog een niche, die niet in alle landsdelen en onder alle leeftijdsgroepen even populair is nog. The Weed Burger wil met zijn webshop een belangrijke brug bouwen tussen niche en mainstream.

Wil je de podcast luisteren?


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten