25 jan 2021
min. leestijd

Marketplaces kans voor kleine én grote spelers

Niet alleen voor grote, maar ook voor kleine spelers kan het gebruikmaken van marketplaces in theorie een enorme kans betekenen. ‘Het heeft enorm veel potentie’ , stelt Jos Vos, sector specialist retail van de Rabobank, die dit illustreert met een voorbeeld: ‘Een Tielse ondernemer die speciale horloges in zijn eigen omgeving met succes verkoopt, kan wereldwijd ook naam krijgen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een Alibaba.’

Het voorbeeld van Jos Vos geeft aan welke mogelijkheden er tegenwoordig op het gebied van samenwerken zijn – om marktgebieden te vergroten en omzetten te genereren – die tot voor kort voor onmogelijk werden gehouden. Samen met Brian Tjemkes, programmadirecteur bij de Vrije Universiteit Amsterdam en mede-auteur van het boek ‘Samen werken, samen winnen’ wordt in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek over samenwerken onder meer ingegaan op het groeiende belang van het fenomeen marketplaces. Nick den Breejen van Focusplaza is gespreksleider en hoort Jos Vos lovende woorden spreken over het initiatief van meubelverkoper Leen Bakker die recent is begonnen als marktplaats en gaat kijken of het zijn inkoopassortiment ook via externe marktplaatsen als Amazon kan aanbieden. Dit heeft voor Leen Bakker twee grote voordelen. Enerzijds kan assortiment worden uitgebreid met andere artikelen en anderzijds betekent een platform ook dat de potentiële klantenkring groter wordt. Brian Tjemkes denkt dat platforms vooral gebouwd worden vanwege het afnemende winkelbezoek, meer nog dan uit het oogpunt van data. ‘Natuurlijk zijn data van belang en helpt het ook met het realiseren van assortiments-verbeteringen. Wanneer Leen Bakker bijvoorbeeld ontdekt dat er online heel veel gevraagd wordt naar tuinhekjes dan kan daar op ingespeeld worden. Als klanten normaliter een Leen Bakker binnenlopen en zien dat er geen tuinhekjes te vinden zijn, wandelen ze de winkel weer uit. De retailer weet dan onvoldoende wat de werkelijke trends zijn. Online is dat beter zichtbaar. Dat is een toegevoegde waarde van online en het verzamelen van data.’ Tjemkes onderkent daarmee zeker het belang van beschikbare data voor de retail, maar hij veronderstelt dat de toename van online aankopen door de consument een belangrijkere verklaring is voor het ontstaan van platforms.

Autonoom
Jos Vos benoemt verder als voorbeeld een speler als Beter Bed die via platforms ook bijvoorbeeld de Chinese markt kan betreden. ‘Dat lukt autonoom nooit’, aldus de sector specialist retail van de Rabobank. ‘Het gaat er om wie er het beste in slaagt data om te zetten in concrete acties. Amazon bijvoorbeeld noemt zichzelf ook al een IT-bedrijf.’ Nick den Breejen vult aan dat ook Ahold op weg is zich te profileren als ‘techbedrijf’.

Personificatie
Zowel Brian Tjemkes als Jos Vos benadrukken verder het belang van ondernemers om werk te maken van personificatie. En dat kan in de toekomst heel ver gaan denkt Tjemkes. ‘Wanneer ik dan langs een abri loop zie ik specifieke reclame, op mij toegespitst. Het is niet ondenkbeeldig’, aldus Tjemkes die aangeeft dat Lego een geweldige tool heeft ingezet om meer te weten te komen over trends. ‘Ze verkopen software om de consument zelf lego te laten ontwerpen. Hierdoor komen ze er achter wat de trends zijn en krijgt Lego beschikking over data. Het is een vorm van co-creatie met je klanten.’ 3D-printing, nu nog relatief klein en niche, is volgens Jos Vos ook een middel om producten te personificeren. Personificatie wordt steeds meer ingezet door marketeers. Dit gebeurt zowel online als offline. Op online gebied wordt er vooral ingespeeld op het personaliseren van producten zoals bij Adidas of Nike. Deze wereldspelers zijn in staat om schoenen te laten maken naar jouw wensen. Tjemkes: ‘Het gaat nog een keer zover dat je met je mobiel een winkel binnen komt stappen en dat een medewerker meteen naar achteren loopt en weet dat dez betreffende klant gek is op bergschoenen, maat 44. Of dit vanuit privacy-overwegingen goed is, weet ik overigens niet.’ Jos Vos denkt verder dat er ook voor de dhz-branche kansen liggen op het gebied van samenwerking die tot dusverre nog onvoldoende benut worden.

Shop-in-shop
Een mogelijk nieuwe concept met Toolstation, dat niet alleen online, maar ook fysiek in de bouwmarkten is gepositioneerd, is een mooi voorbeeld vindt hij. ‘Met een fysiek touchpoint vergroot je ook het vertrouwen’, vindt Vos. ‘Je laat dan als klant ook meer achter dan een telefoonnummer.’ Toolstation, leverancier van gereedschappen, accessoires en bouwproducten, is een formule waar klanten niet alleen online, maar ook in een netwerk van vestigingen kunnen kopen. Ook Brian Tjemkes denkt dat shop in shop-concepten uitstekend kunnen werken. ‘La Place doet het ook en in ieder goed hotel zit tegenwoordig een Starbucks. Ook binnen dhz is hier nog veel winst mee te behalen. Angst voor het verliezen van zelfstandigheid is wat mij betreft ‘oud denken’. Jos Vos oppert de mogelijkheid van steden om in te zetten op thema’s. ‘Je kunt denken aan de sportstad van Nederland, of de woonstad van Nederland. Dat vergroot de aantrekkingskracht en retailers kunnen hier binnen die steden op inspelen. Zo wordt ieder winkelgebied toch uniek en zijn mensen bereid hiervoor meer te reizen door het land.’

Wil je de podcast beluisteren?

Meer berichten