5 aug 2020
min. leestijd

Grote retailer en start up kunnen elkaar versterken

Kamerplanten online verkopen bestond nog niet. En daar is middels Plantsome.nl iets op gevonden. Vooral een jongere generatie in de stad wilde wel met planten aan de slag, maar miste informatie. ‘Op welke plek zet ik ze neer en hoe houd ik ze in leven?’ Bedenker Axel Persoon van de vijfjarige start up gaat het gesprek aan met Sebastiaan Vreekamp van het ‘grote’ Intergamma. Hoe een start up en gerenommeerde retailer elkaar kunnen vinden en versterken. Misschien middels een ontmoetingsplatform?

Een grote marketingmachine en een startup, samen aan tafel. Bij beiden een kijkje in de innovatiekeuken met tips voor elkaars ‘recepten’. In een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek ontving gespreksleider Nick den Breejen de heren Axel Persoon, oprichter van het digitale kamerplantenwalhalla Plantsome en Sebastiaan Vreekamp, Head of Commerce bij Intergamma en kartrekker van de nieuwe service ‘Mijn huis verduurzamen’.

Familie-kwekerij
Axel Persoon (26) kwam vijf jaar geleden op het idee van Plantsome, een combinatie tussen webwinkel en een app die de aankoop en verzorging van huiskamerplanten zo makkelijk en toegankelijk mogelijk moet maken. Om zoiets tot een succes te maken is het zaak goed te luisteren naar de klant stelt hij. ‘Als student in de grote stad wilde ik aanvankelijk niet zoveel meer te maken hebben met het werk van de familie-kwekerij waar ik in opgegroeid ben. Ik wilde eigenlijk wat weg uit dat plantenwereldje’, zegt Persoon. Maar het bloed kroop toch waar het niet gaan kan. ‘Toen ik zag hoe mijn generatie worstelde met planten in huis, vond ik het wel cool om daar iets op te bedenken. We zijn begonnen met een simpele site, maar inmiddels hebben we allerlei toevoegingen gedaan en groeit het hard.’ De familie-kwekerij is inmiddels een van de logistieke partners van Plantsome.

Verbinding
Plantsome is een voorbeeld van een start up waar ook grote bedrijven wat aan kunnen hebben. Zoals bijvoorbeeld ook Intergamma kijkt naar kleinere partners die zich in dezelfde branche begeven. ‘Sinds kort werken we samen met een start up op het gebied van radiatorventilatoren. Het leidt bij ons tot prima verkopen van dit product’, zegt Sebastiaan Vreekamp. ‘Het is zaak om vaker voor verbinding met anderen te zoeken. Misschien moet er een platform komen dat deze verbinding maakt waarbij een win-win situatie geldt: de snelheid van de start up en de slagkracht van de retailer.’ Volgens Vreekamp zijn ook bij een Intergamma nog wel wat slagen te maken op dit gebied. ‘We zijn wat logger en niet heel flexibel. Toch is ook voor ons innovatie heel belangrijk. Dat is best een spanningsveld. Hoe houden we producenten en leveranciers is beweging en hoe krijgen we product toch snel door de keten en bij de consument.’

En die consument heeft steeds meer behoefte aan hulp en informatie. Dat constateren zowel Vreekamp als Persoon. Sebastiaan Vreekamp: ‘We denken veel na over de customer journey. Zeker als het gaat om duurzaamheid. Wij moeten ook mee in deze belangrijke ontwikkeling en doen veel aan innovatie en denken na hoe we de klant hierbij kunnen helpen. Besluitvorming hiervan ligt bij de directie, maar categorymanagers zijn ook belangrijke schakels. Zij begeven zich in de markt. Verder hebben we veel gesprekken met leveranciers, doen veel aan marktonderzoek en stellen jaarplannen op. Het instellen van een echt innovatieteam binnen ons bedrijf is het overwegen nog waard.’ Start up Plantsome kan wat sneller beslissingen nemen en acteren in deze fase. Lijnen zijn kort en de slagkracht groot. ‘We werken nog wel aan betaalbaarheid’, zegt Persoon. ‘Wat is het allemaal waard voor mensen. Door ons bedrijf nog groter te maken worden we ook betaalbaarder.’ Vooralsnog blinkt Plantsome vooral uit in innovatie. ‘We ontwikkelen nu lessen via de app en zijn bezig om een certificaat ‘groene vingers’ van de grond te krijgen. Verder leren we ook van erg grote spelers. We volgen bijvoorbeeld Ikea, toch de grootste plantenverkoper van Europa. Aan het einde van het koopproces een plant meepikken als een soort cadeautje. Geweldige formule natuurlijk.’ Bovenal willen zowel Plantsome als Intergamma de klant steeds meer ontzorgen. ‘Bijvoorbeeld ook door meer consults te geven op afstand’, zegt Alex Persoon. Sebastiaan Vreekamp knikt instemmend. Ook binnen zijn bedrijf zijn dit soort ontwikkelingen belangrijke gespreksonderwerpen.

Wil je de podcast beluisteren? 


Samen zicht op een wereld van mogelijkheden
Sluit je aan bij een van onze twee focusgroepen gericht op DIY. Uit echte verbinding ontstaan inzichten en mogelijkheden om verder te ontwikkelen en te groeien. Die groepen gaan een aantal keer per jaar samen op pad. Met de nadruk op SAMEN. Want samen zie je meer dan alleen en juist daardoor kun je creativiteit delen en vermenigvuldigen. Focusplaza helpt je de opgedane kennis te interpreteren en door te vertalen naar toegevoegde waarde. De inspiratie, inzichten en handvatten die je krijgt aangereikt zijn direct toepasbaar binnen je eigen vakgebied. Een win-win situatie op basis van wederkerigheid.

Lees hier alles over onze focusgroepen…

Meer berichten