7 okt 2020
min. leestijd

DHZ moet focus verleggen

De omzetten in de dhz-branche zijn tot dusverre dit jaar spectaculair gestegen. Mensen gingen tijdens de coronamaanden thuis aan het klussen. Online heeft daarbij de wind duidelijk mee, maar ook de fysieke winkel blijft belangrijk voor service en lokale binding. Inzet op omnichannel is daarom belangrijker dan ooit.

Centraal tijdens de uitzending stond de manier waarop de dhz-branche de corona-maanden is doorgekomen en hoe dit de komende tijd verder gaat. De verbluffende omzetstijging is zeker geen garantie voor de toekomst, denkt namelijk Marc Nelissen, onder meer bekend van het vakblad Mix & Mixonline. Samen met Dirk Mulder, sectorbanker & analist bij ING, laat hij zijn licht schijnen op de branche in een gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza.

Intergamma
‘Ik heb Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma gesproken en die verwacht dat de behaalde plussen ook zo weer verdwenen kunnen zijn’, zegt Marc Nelissen. ‘Het jaar 2021 moeten we daarom gaan vergelijken met 2019 en niet met 2020. Dit jaar was alles anders.’ Nelissen heeft, behalve die van Intergamma, geen halfjaarcijfers heeft gezien van andere spelers. ‘Maar het is wel zeker dat iedereen zegt dat ze boven de markt presteren.’ De journalist vindt dat Intergamma op het gebied van omni-channel een goede rol inneemt, met bijvoorbeeld de bestelzuilen in de winkel. ‘Je kunt er over twisten of de behaalde omzetten hieruit  off- of online omzetten zijn. De klant komt immers in de winkel en bestelt met behulp van een medewerker die naast de zuil staat. Maar voorafgaand heeft deze klant zich wel thuis online georiënteerd.’ Hoe de omzetten gedefinieerd worden is ook niet heel belangrijk, als ze er maar zijn. En daarbij is service belangrijker dan ooit. Dat helpt de klanten in deze onzekere tijden op weg.

Stabiel
Dirk Mulder onderkent dat service heel belangrijk is. De analist verwacht dat de dhz-branche voor de toekomst een stabiele branche zal blijken, met overigens niet heel veel groei op de lange termijn vanwege verzadiging en prijsdruk. Wel zal naar zijn idee online gaan groeien en constateert hij nu vooral dat aan de onderkant de speciaalzaken zich redelijk herstellen, onder meer vanwege het upgraden van de service en dienstverlening. De conclusie die beide kenners op basis van het eerste deel van dit jaar trekken is dat de onderkant van de markt de positie vast zal houden, dat de bovenkant gaat groeien, maar dat het middensegment (denk aan Praxis, Intergamma) wat gaat verliezen en dat het voor deze ketens zeer noodzakelijk is om in te (blijven) zetten op omni-channel.  E-commerce alléén mist volgens Mulder de ‘fysieke presence’, waar de bovenkant van de markt (denk aan Hornbach, Bauhaus) juist de focus heeft op fysiek, en iets te weinig op online vindt hij.  Mulder stelt verder dat in de toekomst met name de jonge generatie, die niet gewend is te klussen, ontzorgd wil worden op dit gebied. Hubo, Gamma en Praxis zijn hier goed op ingespeeld, maar ze zullen volgens Mulder nog meer in moeten zetten op lokale binding, door bijvoorbeeld City-Stores te openen. En ook hier kan omni-channel nog wat uitgebreid worden vindt hij.

Reset
Voor veel retailers was de corona-tijd een soort van ‘reset’ en het leidde tot creatieve oplossingen vervolgt Mulder. ‘Neem bijvoorbeeld Rituals. De winkels gingen noodgedwongen dicht, en toen was de vraag hoe het businessmodel omgegooid kon worden. Ja wat doe je als de omzet naar 0 gaat en de kosten lopen door.  Door via supermarkten te gaan verkopen heeft Rituals dat heel goed gedaan. De vraag die iedere retailer zich moest stellen is: hoe blijf ik in contact met mijn klant en hoe breng ik de kosten omlaag’, vindt de sector-banker. Grote vraagstukken zijn dat inderdaad voor de toekomst schetst ook Marc Nelissen. ‘Er kan zomaar een crisis aankomen, met hoge werkloosheid en een lastige woningmarkt. Veel ketens in de dhz-branche werken dan ook verschillende scenario’s uit.’ Dat is nodig, want hoe heftig wordt de tweede golf en wat is de invloed op het besteedbaar inkomen ? Onzekere factoren die we nu nog niet tot in detail in beeld hebben en enorm belangrijk ook voor de dhz-branche zijn.’

Wil je de podcast beluisteren?

Meer berichten