English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Leden vertellen

Leden vertellen...

Het netwerk van Focusplaza bestaat inmiddels uit ruim 230 leden afkomstig uit vrijwel alle gelederen binnen het bedrijfsleven. Retailers, fabrikanten, strategiebepalers en beleidsmakers, account-, category- of salesmanagers, zelfstandig ondernemers en ga zo maar door - allen zijn ze aangesloten bij één van onze acht netwerkgroepen binnen de food of DHZ. Niet voor niets zijn wij een ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen. Zo brengen wij kennis en kennissen bij elkaar vanuit de gedachte dat je vraag en aanbod beter kunt afstemmen als je elkaar kent en begrijpt. Maar ken jij je collega Focusplaza-leden nu echt?

Graag nemen we hier de gelegenheid om je kennis te laten maken met een (nieuw) lid. Wat beweegt hem of haar in het dagelijks leven, zowel op bedrijfsmatig als op persoonlijk vlak? 


Account-, category- , sales- en andere managers van retailers en fabrikanten uit de DHZ-sector zijn van harte welkom bij de FieldFocus Business ledengroep. Wie zegt er nu nee tegen de unieke kans om met elkaar inspiratie op te doen bij uiteenlopende formules en om met collega's kennis te delen over de snelveranderende marktontwikkelingen?

Deze maand verwelkomen we de 37-jarige Joyce Kommer binnen de groep. Zij is als Account Manager werkzaam voor de Fetim Group, een internationale handelsonderneming, gespecialiseerd in design, ontwikkeling, marketing en verkoop van bouwproducten, vloeren, woningdecoratie en sanitair. Fetim ontwikkelt producten volgens de laatste trends en technieken en werkt qua ontwerpen samen met gerenommeerde designers als Piet Boon en Jan des Bouvrie. De Fetim Group is al bijna 100 jaar actief in meer dan 40 landen binnen en buiten Europa en levert zowel aan professionele eindgebruikers als aan retailers.

Ervaring
Binnen het bedrijf is Joyce al bijna vijf jaar verantwoordelijk voor de verkoop van technisch sanitair in Nederland. Daarvoor was ze jarenlang in verschillende hoedanigheden werkzaam bij Ferm Powertools. Genoeg branche-ervaring om uit te putten dus en inmiddels ook veel kennis vergaart om te delen, want dat is de toegevoegde waarde van de netwerkgroepen van Focusplaza: je kunt beter zaken doen vanuit de gedachte dat je elkaar kent en begrijpt. Wat verwacht Joyce zelf van het lidmaatschap van de FieldFocus Business? ‘Ik reken er op om samen met mijn DIY-branchegenoten kritisch te kunnen kijken naar ontwikkelingen in de DIY-markt. FieldFocus Business biedt hiertoe een mooie mogelijkheid om buiten de bestaande kaders hier met elkaar naar te kunnen kijken. Door mijn jarenlange ervaring met retailers & DIY verwacht ik een positieve bijdrage aan de discussie te kunnen leveren.’

Inspiratie
Bij Focusplaza zijn we voortdurend op zoek naar inspiratie. En willen we graag weten waar onze leden die vandaan halen. Joyce krijgt die van haar klanten, werkgever, de winkelvloer en beurzen en internet. Maar de boog kan natuurlijk niet altijd gespannen staan. Vaak komt de beste inspiratie zelfs uit dat wat níet met werk te maken heeft. Wat doet Joyce zoal in haar vrije tijd? ‘Golfen, fitness, ontspannen in de sauna, lekker eten en drinken en leuke trips maken. Ik heb daarnaast ontzettend veel zin in de eerstvolgende bijeenkomst om zo met alle leden (al dan niet nogmaals) kennis te maken!’

Wellicht dat je Joyce Kommer de hand kunt schudden tijdens één van de bijeenkomsten van Focusplaza. Wil je meer weten over de mogelijkheden van een lidmaatschap binnen FieldFocus Business of één van de andere netwerkgroepen? Kijk dan eens HIER.  

terug naar boven


Klankborden op de winkelvloer met collega's en zelfstandig ondernemers, daar staat de FoodFocus Business voor. Aan welke producten hebben de retailer en consument behoefte? En hoe kunnen fabrikanten (nog) beter inspelen op die wensen? FoodFocus Business gaat op zoek naar de antwoorden. Onder leiding van een deskundige uit de branche gaan we op bezoek bij retailformules en analyseren we winkelconcepten, assortimenten en nieuwe ontwikkelingen. 

Nieuw binnen deze club is de 32-jarige Karel van Driel. Sind april 2012 werkt hij als commercieel manager bij LaBan Foods, een innovatieve producent van kruidenboter, kruidencrème en een aantal botervarianten. LaBan Foods is als moderne, jonge organisatie marktleider binnen het segment kruidenboter. Inmiddels zijn hun producten bij zo’n 5.000 verkooppunten in Nederland verkrijgbaar. Daarnaast gebruiken nog eens zo’n 250 bedrijven de producten als maaltijdcomponent.


Verwachting

Deel uit maken van een professioneel, zakelijk netwerk is buitengewoon waardevol. Elkaar kennen en begrijpen is een belangrijke voorwaarde om in de levensmiddelenbranche stand te kunnen houden. Weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Daarbij staat voorop dat succesvol netwerken geen sprint is, maar een marathon. Je kunt iemand duizend keer ‘liken’ op Facebook, maar niets zegt zoveel als gezamenlijk nieuwe marktkansen ontdekken door prikkelende bedrijfsbezoeken en het delen van elkaars standpunten. Wat verwacht Karel van Driel eigenlijk van zijn lidmaatschap? ‘Ik verwacht interessante gesprekken en discussies over o.a. de marktontwikkelingen, klantbehartiging en het creëren van onderscheidend vermogen en dat ik aan deze gesprekken ook iets kan toevoegen.’ 

Inspiratie
Samen ontdekken, inspireren en ontmoeten. Dát is al 15 jaar lang de toegevoegde waarde van Focusplaza. Je kunt namelijk succesvoller zaken doen als je elkaar kent en begrijpt. Niet alleen maar praten en luisteren, maar op pad in binnen- en buitenland om inspirerende plekken te bezoeken en geïnformeerd te worden door vooraanstaande vakgenoten met verstand van zaken en een heldere visie. Karel van Driel is ook altijd op zoek naar inspiratie. ‘Dat doe ik door het bezoeken van delicatessen winkels, supermarkten en een groothandelsmarkt zoals bijvoorbeeld Rungis. En uit gesprekken met klanten, mede fabrikanten en onze leveranciers.’ 

Voldoening
Maar de boog kan natuurlijk niet altijd gespannen staan. Vaak komt de beste inspiratie zelfs uit dat wat níet met werk te maken heeft. En daarin verschilt iedereen. Wat doet Van Driel zoal in zijn vrije tijd? ‘ Ik kijk graag naar een voetbalwedstrijd en zaterdags speel ik meestal zelf een wedstrijd. Daarnaast ben ik penningmeester bij onze kerk, een functie waar ik veel voldoening uit haal. En aangezien wij vier kinderen onder de tien jaar hebben, besteed ik de overige vrije tijd aan de opvoeding van onze kinderen.’ 

Wellicht dat je Karel van Driel de hand kunt schudden tijdens één van de bijeenkomsten van Focusplaza. Hij kijkt in ieder geval uit naar de ontmoeting met de andere leden van FoodFocus Business. Meer weten over LaBan Foods? Kijk dan eens op www.kruidenboter.nl

terug naar boven


De ledengroep "FoodFocus Experts" bestaat uit geselecteerde zelfstandig ondernemers die met al hun ervaring wat verder van de dagelijkse operatie binnen de supermarkt af­staan en zich bezig houden met tactische en  strategische bed­rijfsvoering.

Tijn LeussinkFoodFocus Experts is recent uitgebreid met de komst van Tijn Leussink, een jonge, ambitieuze ondernemer uit het oosten van het land. Leussink is 29 jaar jong en samen met zijn broer Niek zijn zij eigenaar van de Leussink Retail Groep. De Leussink Retail Groep is een in 2010 opgestart bedrijf dat zich bezighoudt met de exploitatie van 4 Jumbo supermarkten, 2 Gall & Gall slijterijen en 1 Etos drogisterij. In de plaatsen Haaksbergen, Goor, Hengelo en Aalten. In 2010 hebben de Leussink-broers samen het toenmalige bedrijf overgenomen van hun vader. Als 4e generatie binnen het 125-jaar oude bedrijf hebben zij het afgelopen jaar de vestiging in Lichtenvoorde terug verkocht aan Jumbo en twee nieuwe Jumbo supermarkten opgestart in Hengelo en in Aalten.

Platte organisatie
Binnen de winkels heeft Leussink een duidelijke, maar toch wat afwijkende structuur van de meeste multi-franchisers. ‘Wij willen graag werken met een zo plat mogelijke organisatie en werken om deze reden niet met bedrijfsleiders. Niek (afgestudeerd Bedrijfskunde) doet het medewerkersbeleid en de financiële kant van het bedrijf en ik doe de commercie en operationele aansturing van onze winkels', aldus Tijn. Door stage en werkervaringen bij diverse formules, filiaal en franchise in zowel Nederland, Duitsland als op Aruba heeft Leussink zich op het commerciële vlak sterk kunnen ontwikkelen.

De ambities liegen er niet om. ‘Dit jaar hebben we door de opstart van twee nieuwe winkels veel werk verzet. De komende maanden is nodig om de winkels weer goed te structureren om weer een volgende stap te zetten. Op dit moment staan er nog geen verdere uitbereidingen van ons bedrijf in de planning, echter zijn wij altijd op zoek naar kansen om door te groeien. Door de combinatie van onze formules en de sterke (lokale) aantrekkingskracht zijn wij altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden', zo licht Leussink toe.

Eigen merk
Eén van de groei mogelijkheden van afgelopen jaar was de opstart van een eigen lokale merk: ‘Ons Noaberschap' (Noaber = buurt in het twents/achterhoeks). ‘Door dit nieuwe merk konden diverse lokale ondernemers producten gaan verkopen in onze winkels. Zo werken wij momenteel intensief samen met lokale bakkers, slagers, melk, groente en vis boeren. Maar ook kant-en-klaar maaltijden en pasta's uit onze buurt zijn verkrijgbaar onder dit merk. De slogan van ‘Ons Noaberschap'  is niet voor niets: Lekker bij Leussink!'

Lidmaatschap
Tijn Leussink is al geruime tijd een vaste waarde voor diverse activiteiten binnen Focusplaza. Als gastspreker weet hij zijn toehoorders keer op keer te prikkelen. Een lidmaatschap kon dan ook eigenlijk niet uitblijven. ‘Focusplaza is al jarenlang een bekende partij binnen ons bedrijf. Nadat de ‘jeugdgroep' enkele jaren geleden helaas is opgehouden te bestaan is Focusplaza diverse keren bij ons in de winkels op bezoek geweest. Een uitnodiging om lid te worden van de FoodFocus Experts kon ik ook niet laten schieten. Alle leden zijn allemaal kritisch maar zeer vooruitstrevend in het ondernemerschap. Deze kennis delen in combinatie met interessante gastsprekers, prachtige winkelbezoeken en natuurlijk de gezelligheid, geeft mij als ondernemer weer nieuwe energie en mogelijkheden om mijzelf en onze onderneming nog sterker te maken.'

Vrije tijd
Dat Leussink een bezige bij is moge duidelijk zijn. Blijft er nog wel tijd over voor wat anders? ‘Naast de passie voor de supermarkt is er vaak weinig tijd over voor andere zaken. Privé en zakelijk lopen immers vaak door elkaar heen, zeker in een familie bedrijf. Zoals de meeste mannen is er een zwak voor auto's en dan met name voor het merk Land Rover. Voor de sociale contacten ben ik lid van de Ronde Tafel 127 in Haaksbergen, een club met 20 ondernemers uit verschillende branches met als maximale leeftijd 40 jaar. Om toch wat ontspanning te hebben vind ik het heerlijk om buiten rond om onze boerderij bezig te zijn. Overdag lekker grasmaaien en met de paarden bezig en dan afsluiten met een biertje voor de openhaard of in de tuin.'

terug naar boven

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineDriehoekVan PoortvlietWhat's going on in Retailing?!