English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Studiereis China | maart 2020

Studiereis 'Digitale & Retail Revolutie in China' 
28 maart - 4 april 2020

Beleef de toekomst van retail in China!

leafletback-1024x509

Programma in een notendop

Tijdens de reis, die een week duurt van zaterdag 28 maart tot zaterdag 4 april 2020, bezoeken we drie zeer verschillende Chinese steden: Beijing, Hangzhou en Shanghai. Elke dag begint met een college door China-expert Ed Sander. Hij voorziet ons van gedegen theoretische kennis over onderwerpen als e-commerce, WeChat, New Retail en mobiel betalen. Natuurlijk binnen de context van de Chinese cultuur, de ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen, zodat we de diverse locaties die we in de middagen bezoeken beter kunnen begrijpen.

Vanzelfsprekend proeven we ook van de Chinese cultuur, met een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad en het prachtige West Lake in Hangzhou. Daarnaast eten we iedere avond in een restaurant met een andere regionale keuken en leren we zo het échte Chinese eten kennen.

         


Waarom naar China?

“Zoveel gezien, bergen inspiratie. Verbaasd over de vele innovaties, het hoge tempo en de nieuwsgierigheid van de mensen. New retail is nieuwe energie en het begin van oneindig veel nieuwe mogelijkheden.” – Michiel Rijshouwer (Managing Director, Persuade)

China heeft de afgelopen veertig jaar een aantal fasen doorlopen. De periode 1980 tot 2000 worden ook wel de ‘Made-in-China’ jaren genoemd, waarin China vooral bekend stond als fabrikant van goedkope producten van vaak twijfelachtige kwaliteit. 2000 tot 2015 waren de ‘Copy-to-China’ jaren waarin China westerse internettechnologie kopieerde en haar eigen versies introduceerde. Sinds 2015 spreken we van het ‘Copy-from-China’ tijdperk waarin westerse media steeds nieuwsgieriger worden naar nieuwe Chinese innovaties en westerse bedrijven langzaam Chinese ideeën beginnen over te nemen.

China heeft een ‘frogleap’ genomen en veel van de bij ons ingeburgerde technologieën overgeslagen. Dit decennium heeft het land zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-één app WeChat tot de ‘sharing economy’ waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code.

Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4% aandeel op de wereldwijde e-commerce markt in 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel (ruim 40%) op die markt. Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar te versmelten tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba ‘New Retail’ noemt.

Kortom, China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, sociale media en internettechnologie. We kunnen daar veel van leren en ChinaTalk en Focusplaza organiseren daarom een boeiende studiereis naar China.


Voor wie is deze reis?

Omdat New Retail het centrale thema vormt is deze reis vooral bedoeld voor professionals (fabrikanten, leveranciers, ondernemers, retailers) uit de retail sector (food, non-food, DIY, drug, etc.). Als je écht wilt weten wat er gebeurt in de wereld van retail, móet je mee naar China (niemand minder dan retailspecialist René Repko zei het laatst nog in een recent interview). Deze reis is daarnaast ook interessant voor iedereen die overweegt zijn consumentenproduct op de markt te brengen in China en het land eens wil verkennen of voor wie actief is in mobile ICT, (cross-border) e-commerce, digitale innovatie e.d.

Geen PR-praatjes maar échte ervaringen
Bij veel studiereizen worden diverse bedrijven met grote namen bezocht. Wij kiezen voor een andere aanpak. In plaats van diverse pr-presentaties aan te horen dompelen we ons zoveel mogelijk onder in het échte Chinese leven. We bezoeken ongeveer 20 verschillende winkelconcepten en ervaren zelf wat de sterke maar ook zwakke kanten zijn, zodat we er in de praktijk van leren en kunnen bepalen wat daadwerkelijk waarde voor ons heeft.

Eerdere reizigers die deelnamen beoordeelden de reis met een gemiddelde van 8,3. Meer weten? Bekijk hier de impressie die de Hogeschool Rotterdam maakte van de reis.


Programma van dag tot dag

Zaterdag 28 maart 2020 – Vertrek vanaf Schiphol
Aan het einde van de middag vliegen we met KLM vanaf Schiphol naar Beijing.

Zondag 29 maart 2020 – Aankomst Beijing
Rond 09:00 uur arriveren we op de internationale luchthaven van Beijing, waar we worden opgewacht door de lokale gids die ons o.a. kan helpen bij het opnemen van contant Chinees geld en het aanschaffen van een lokale SIM-kaart voor mobiel internet.

Met een eigen bus worden we vervoerd naar het Beijing Prime Hotel Wangfujing, een 5-sterren hotel aan het einde van Beijing’s belangrijkste winkelstraat Wangfujing. We frissen ons kort op en maken ‘s middags kennis met de Chinese hoofdstad. Allereerst lunchen we bij een populair lokaal dumpling restaurant, waarna we een bezoek brengen aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. Na het bezoek aan dit voormalige verblijf van de Chinese keizers beklimmen we de heuvel van Jingshan Park voor een mooi uitzicht over dit historische hoogtepunt.

Tijdens de reis maken we dagelijks kennis met diverse Chinese regionale keukens en omdat we in Beijing zijn mag de Peking Eend natuurlijk niet ontbreken. Op de eerste avond in Beijing kunnen we deze en diverse andere lokale specialiteiten proeven in een prachtig traditioneel restaurant. De bus brengt ons daarna terug naar het hotel.

         

Maandag 30 maart 2020 – Beijing
Na het ontbijt worden we verwacht in een van de vergaderzalen van het hotel voor de eerste van vier masterclasses. Deze ochtend vertelt China-expert Ed Sander over de economische wederopstanding van China en de problemen waar het land nu en in de toekomst mee zal kampen. Ook geeft hij inzicht in de unieke internetecosystemen van het land die bepalend zijn voor veel van wat we de komende dagen gaan zien.

Na de lunch stappen we de bus in en bezoeken we die middag een aantal verswinkels als 7Fresh en Yonghui Superspecies. Verswinkels zijn een relatief nieuw marktsegment in China en zijn vaak opgezet door de grote Chinese internetbedrijven. Veel winkels beschikken daardoor over de nieuwste technologieën. Om het contrast te zien bezoeken we ook een ouderwetse versmarkt.

De Chinese provincie Sichuan staat bekend om zijn pittige gerechten en heeft een van de meest populaire keukens in China. Deze avond bezoeken we een Sichuan restaurant om uit te vinden hoe pittig we durven te gaan.

Dinsdag 31 maart 2020 – Beijing
Deze ochtend volgen we een masterclass over e-commerce en cross-border e-commerce in China. Niet alleen leerzaam voor bedrijven die hun producten willen verkopen aan de Chinese consument maar ook vanwege het feit dat de grote Chinese e-commercebedrijven steeds meer een stempel drukken op offline retail in China.

We lunchen, checken uit, laten onze bagage achter in de bagageopslag van het hotel en nemen de metro naar een winkelcentrum in Oost Beijing. Daar bezoeken we diverse New Retail concepten en zien we hoe de online en offlinewereld met elkaar versmelten. We drinken koffie bij Luckin Coffee, de startup die in een jaar tijd 2.000 vestigingen opende en Starbucks in China kopzorgen bezorgt. We bekijken ook de diverse Internet of Things gadgets die smartphonemaker Xiaomi verkoopt in z’n Mi Home stores en we proberen een onbemande winkel van JD, China’s grootste e-tailer, uit. Bij voldoende tijd brengen we ook een bezoekje aan een winkel die Alibaba en Intersport samen hebben opgezet en die vol staat met technologische gadgets.

Terug bij het hotel halen we onze bagage op en brengt de bus ons naar het hogesnelheidsstation van Beijing. Daar nuttigen we een eenvoudig avondmaal en/of slaan wat snacks in voor de vier uur durende reis naar Hangzhou die we met snelheden van meer dan 300 km/uur afleggen.

In Hangzhou worden we opgewacht door een nieuwe gids en met de bus naar het 4-sterren Xinqiao Hotel gebracht.

         

Woensdag 1 april 2020 – Hangzhou
In de ochtend volgen we wederom een masterclass die ditmaal dieper ingaat op WeChat en andere sociale media en de razendsnelle digitale revolutie die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden in China.

Hangzhou is de thuisbasis van Alibaba en deze e-commercereus bouwde er een eigen shopping mall, Qin Cheng Li, waarin diverse New Retail concepten onderbracht werden. Deze middag brengen we een bezoekje aan dit winkelcentrum en krijgen uitleg over o.a. Taobao Xinxuan (een platform dat designers en fabrikanten samenbrengt) en Alibaba’s beroemde Hema verswinkel. Hema (niet gerelateerd aan het Nederlandse HEMA) is een winkel waar je niet alleen je verse kreeft kunt kopen maar die ook ter plekke klaar kunt laten maken en kunt eten. Of je bestelt hem gewoon thuis op de bank en laat hem binnen 30 minuten thuisbezorgen. We maken het zelf mee tijdens een lunch bij Hema.

Naast Qin Cheng Li ligt FlyZoo, Alibaba’s hotel van de toekomst, waar we ook een kijkje zullen nemen. Mochten we vervolgens nog tijd over hebben dan bezoeken we nog een aantal andere New Retail locaties in het centrum van Hangzhou.

Hangzhou is niet alleen de thuisbasis van Alibaba, maar is bij Chinezen ook enorm populair om haar West Lake, het mooie meer waar de stad aan gelegen is en die omringd is door traditionele bruggen, tempels en pagodes. Na een diner in een restaurant met plaatselijke specialiteiten bezoeken we bij West Lake de indrukwekkende Enduring Memories of Hangzhou show, een prachtig spektakel van beroemde Chinese filmregisseur Zhang Yimou.

Donderdag 2 april 2020 – van Hangzhou naar Shanghai
De dag begint met de laatste masterclass over mobiel betalen en New Retail. Deze ochtend vallen een hoop zaken die we de afgelopen dagen gezien en ervaren hebben op hun plaats.

Nadat we in het hotel zijn uitgecheckt brengt de bus ons naar Shanghai, maar onderweg staat er nog iets bijzonders op het programma. We willen je graag de contrasten in China laten zien en stoppen daarom bij een zogenaamde ‘Taobao village’. In dit soort plattelandsdorpjes zijn meer dan 10% van de huishoudens betrokken bij e-commerce op Alibaba’s online marktplaats Taobao. Vaak verkopen de lokale boeren daar hun producten aan de online shoppers uit de grote steden. Ook worden lokale agenten getraind om dorpelingen die niet goed om kunnen gaan met computers en smartphones te helpen bij het kopen van producten op Taobao. We hebben een late lunch in het dorp.

Tegen de avond komen we aan in Shanghai, waar we overnachten in het Crowne Plaza Century Park Hotel (5 sterren) in het financiële district Pudong. Natuurlijk mag het beroemde uitzicht over de skyline van Shanghai niet ontbreken. Maar voordat we je meenemen naar The Bund introduceren we nogmaals een regionale keuken. Vanavond staat de cuisine van Yunnan op het programma. En ook na het eten en uitzicht staat er nog iets heel bijzonders op het programma …

          

Vrijdag 3 april 2020 – Shanghai
De laatste dag in China breng je door in de metropool Shanghai. ‘s Morgens hebben we een gezamenlijke groepsdiscussie en/of bezoeken nog een aantal lokale New Retail locaties.

We nemen een stevige lunch met lokale gerechten waarna we Shanghai’s belangrijkste winkelstraat, Nanjing Road, gaan verkennen. Vanmiddag staat niet zo zeer meer in het teken van technologie en New Retail maar draait om het bezichtigen van enkele ‘flagship stores’ waar we zien hoe grote wereldmerken de Chinese middenklasse van Shanghai bedienen. Zo brengen we een bezoek aan de enorme Starbucks Roastery Reserve, waar bonen ter plekke worden geroosterd, en Nike’s House of Innovation 001. Onderweg pakken we een stukje lokale cultuur mee als we People’s Park doorkruisen en de gids je meer zal vertellen over de diverse activiteiten van de lokale bevolking.

Het afscheidsdiner vindt plaats in hotpotketen Haidilao. Hotpot zou je kunnen omschrijven als een soort Chinese fondue, maar dan in bouillon in plaats van olie. Het is een van de meest populaire manieren waarop Chinezen tijd doorbrengen met vrienden en familie. Haidilao zelf staat bekend als een van de meest servicegerichte restaurantketens in China. Een belevenis op zich!

Zaterdag 4 april 2020 – Amsterdam
’s Morgens rond 08:00 uur checken we uit en brengt de bus ons naar de internationale luchthaven van Shanghai, waar we om 12:15 uur terugvliegen naar Amsterdam en om 18:00 uur lokale tijd aankomen. Vervolgens kun je bijkomen van een intensieve maar leerzame en boeiende week in een land dat van enorme invloed is op de toekomst van de wereld!

De te bezoeken winkellocaties in de middagen zijn onder voorbehoud. In China gaan de veranderingen zo snel dat er continu nieuwe concepten ontstaan. Maar ook bestaande concepten verdwijnen. In onze ervaring wijzigt zo’n 25% van de te bezoeken locaties als deze enkele weken voor vertrek definitief wordt vastgesteld. We zorgen hoe dan ook voor een goed gevuld en boeiend programma.


Begeleiding door China-expert Ed Sander

Tijdens de reis worden de lezingen en begeleiding van de winkelbezoeken verzorgd door Ed Sander. Ed is medeoprichter van ChinaTalk, een organisatie gespecialiseerd in kennisoverdracht over China. Ed verzorgt voor ChinaTalk regelmatig gastcolleges in het hoger onderwijs en lezingen op marketingcongressen. Sinds 2018 verzorgt hij daarnaast ook studiereizen naar China.

Ed heeft een achtergrond in database- en online marketing. Hij is coauteur van het prijswinnende boek Event Driven Marketing en de internationale opvolger Follow That Customer! en voormalig docent bij Beeckestijn Business School. In 2011 besloot hij twee jaar vrijwilligerswerk te gaan doen in China. Daar werkte hij als marketingconsultant voor een aantal non-profit organisaties in Xi’an en was tevens online marketingmanager voor het Xi’an International Business Forum. Ook gaf hij een aantal colleges aan de Shaanxi Normal University. In 2015 was hij bestuurslid van Guanxi.nl, de zakelijke netwerkorganisatie voor China.

Ed publiceerde ruim 150 artikelen over China voor websites als CustomerTalk, China2025.nl, CRTV en gedrukte media als China Nu en Asian News. Elk jaar bundelt hij deze artikelen in gratis te downloaden e-books waarvan er inmiddels 5 verschenen zijn.

Ed bezoekt China sinds zijn terugkeer naar Nederland nog op regelmatige basis. Niet alleen om zijn Chinese schoonfamilie te bezoeken of backpackend een nieuwe provincie te verkennen, maar ook om de nieuwste technologische ontwikkelingen aan den lijve te ondervinden. Hij spreekt de taal voldoende om zich in het dagelijks leven prima te kunnen redden.


Wat anderen zeggen over de begeleiding van Ed Sander:

“Ed Sander kent China, hij ádemt China. Hij leidde MIX rond in Shanghai en Beijing en maakte ons wegwijs in de cultuur, de maatschappij en de economie. En hij toonde ons diverse New Retail-concepten. Liet ons zien hoe snel China evolueert. Hoe krachtig de platformen van Alibaba en Tencent zijn, hoe groot m-commerce is en hoe hard het groeit.” – Marc Nelissen (Uitgever MIXpress)


“Mijn reisbegeleider was Ed Sander van ChinaTalk. Hij heeft verstand van het Chinese internet, van mobile en new retail. En hij is inhoudelijk goed op de hoogte van de Chinese cultuur, want dat is uiteindelijk de context van alle digitale innovaties. Wanneer je écht China wilt beleven is Ed Sander van harte aanbevolen!” – Jarno Duursma (Trendwatcher, Studio Overmorgen)


“Dank Ed voor deze reis. Essentieel voor mij was dat je ook jouw enorme kennis van de Chinese markt en cultuur inbrengt. Want ik ben ervan overtuigd dat dit onmisbaar is om goed te begrijpen wat hier nu precies gaande is en wat je van al deze ontwikkelingen mee kunt nemen. Ik kan het iedere retailer en marketeer die vooruit wil aanraden.” – Michiel Rijshouwer (Managing Director, Persuade)


Investering

  • De investering voor deze reis bedraagt €5.500,-* p/p (excl. BTW) (voor Focusplaza-leden €4.950,- excl. BTW)
  • De reis is gegarandeerd bij 15 deelnemers. Wordt dat aantal niet gehaald dan zal deze geannuleerd worden en krijg je het eventueel betaalde bedrag teruggestort.

De prijs is inclusief:

  • Intercontinentale retourvlucht (economy class)
  • Alle overnachtingen in 4- en 5-sterren hotels incl. ontbijt
  • Alle maaltijden inclusief bier, fris & Chinese wijn
  • Binnenlandse treinreizen, transfers, busvervoer en metrokosten
  • Ondersteuning door lokale gids/tolk
  • Fooien voor gids, chauffeur en eventuele kruiers
  • Begeleiding en masterclasses door Ed Sander
  • Headset voor de rondleidingen
  • Bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad
  • Enduring Memories of Hangzhou show in Hangzhou
  • Informatieavond

Prijs is exclusief:

  • Visumkosten
  • Persoonlijke uitgaven als souvenirs
  • Extra drankjes buiten maaltijden of westerse à la carte wijnen
  • Inentingen
  • Verzekeringen
  • Meerkosten bij afwijkende vluchttijden en/of -klasse
  • Calamiteitenfonds (€2,50 per persoon)

De geoffreerde prijs is onder voorbehoud en gebaseerd op de huidige ticket- en hoteltarieven. Mocht daarin een wijziging plaatsvinden, dan zijn we genoodzaakt om deze door te belasten. Uiteraard word je hier op voorhand over geïnformeerd. 

>>> AANMELDEN <<<


Meer informatie?

Neem dan gerust even contact op met:

Marjo

 

Marjo Vierkant-Grievink

Operationeel Directeur
marjo@focusplaza.nl 

 

036
telefoon


Deze reis wordt mogelijk gemaakt door Focusplaza, ChinaTalk en Marco Polo Reizen (onderdeel van ITG Companies)

 focusplaza   ChinaTalk   MarcoPoloReizen

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet