English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »   »  Kaderdag | Buurten bij de Belgen | 23 november 2017

Kaderdag | Buurten bij de Belgen | 23 november 2017

LET OP, DEZE DAG IS VOLGEBOEKT. VOOR MEER MOGELIJKHEDEN EN INFORMATIE, KLIK HIER 

Vandaag gaan we gluren bij onze Vlaamse buren. Dicht bij huis, maar toch een wereld van verschil, ook op retailgebied! Klantbehoefte en beleving vloeien hier naadloos in elkaar over, waarbij vers, verleiding en conceptueel denken buitengewoon goed worden vertaald naar schitterende retailwalhalla’s. Stap met je kader de bus in naar België en laat je in één dag verrassen en inspireren door een verzameling bijzondere supermarkten, versmarkten en speciaalzaken.

Op donderdag 23 november aanstaande verzamelen we tussen 07:00 en 08:00 uur ’s ochtends voor een welkomstontbijt en kort ontvangst bij Van der Valk in Eindhoven, waarna de bus ons richting zuiderburen vervoert. Daar bekijken we in Geel een vestiging van de Duitse discounter Lidl. Eind vorig jaar opende deze ‘Lidl of the Future’ de deuren, gebouwd naar de nieuwe standaard voor toekomstige Lidl-winkels: Groter en met nog meer accent op vers, dat is de gedachte. Dus geen groter assortiment, maar wel meer ruimte in de gangpaden én een duurzaam gebouw. “Er kan letterlijk een extra winkelkar bij in de gang en door die extra ruimte kunnen we onze producten in de rekken ook breder uitstallen. Op die manier krijgt de klant een veel duidelijker overzicht, geen keuzestress meer”, verduidelijkt Boudewijn van den Brandt, CEO Lidl België. De bakkerij en versafdeling krijgen ook een veel prominentere plaats in de winkel. Jaarlijks wil Lidl zo een tiental nieuwe winkels openen en nog eens enkele tientallen vernieuwen.

          

We reizen verder naar het zuiden, naar Zemst-Mechelen, waar ons een bezoek aan de hypermarkt van Carrefour wacht die in mei de deuren hernieuwd opende na een flinke verbouwing tot een winkel van de nieuwste generatie. Naar model van de revolutionaire zaak in Bergen, zet de winkel met home made-producten en digitale toepassingen volop in op beleving. Service met aandacht voor en de nadruk op een ruim assortiment kwaliteitsvolle verse producten, waarbij je in de versmarkt het gevoel krijgt in een echte markthal te staan. Nieuw in de versmarkt en een primeur in Vlaanderen: de premium groenten- en fruitbar, waar de klant aan de ene kant de bioproducten in bulk terugvindt, en waar aan de andere kant een volledig nieuw assortiment premium groenten en fruit wordt aangeboden. In Zemst zet Carrefour volop digitale mogelijkheden in om de klant te helpen en een moderne winkelervaring te bieden. Overal in de winkel kom je interactieve digitale schermen tegen, onder andere om cd’s te beluisteren, trailers van films te bekijken, of kortingsbonnen en recepten af te drukken. 

We reizen verder naar Antwerpen, waar het oude postkantoor op de Groenplaats sinds ongeveer een jaar het decor is voor foodmarket Mercado. Deze overdekte foodhal met mediterrane sfeer is geschoeid op de leest van illustere voorbeelden als de Torvehallerne in Kopenhagen, de London Food Hall en Mercado de San Miguel in Madrid. Op deze iconische plek moet een foodhemel ontstaan waar je de hele wereld proeft. Hier ontdek je nieuwe smaken en maak je kennis met cutting edge producten en gerechten. Vers, authentiek, en vooral lekker. Uiteraardgaan we hier ook zelf proeven aan de hand van een heerlijke lunch!

          

Verderop, in de Antwerpse stationsbuurt, ligt de versmarkt Criée, een stukje erfgoed in de stad. De roemrijke overdekte markt is na een grondige renovatie in ere hersteld. Maakte eerder supermarktketen SPAR de dienst uit in de centrale hal, met daar omheen plaats voor specialisten, tegenwoordig is het gebouw omgetoverd tot een foodmarkt die onder de noemer van Delhaize alle dagelijkse producten en voedingsmiddelen aanbiedt in samenwerking met enkele kwaliteitsslagers. Een wijnbar en een gezellige eetgelegenheid waarbij alle zintuigen geprikkeld worden, zijn ook in de Versmarkt Criee te vinden. Een fraaie samenwerking tussen foodservice en foodretail dus.

Stadsbrouwerij De Konick is een uniek totaaloncept en veel meer dan alleen brouwerij van het De Konick bier. Het complex biedt plaats aan een unieke verzameling specialisten die elkaar allemaal versterken. We nemen hier een kijkje bij de Butcher’s Store van keurslager Luc de Laet en Peggy van Haver. Hun schitterende winkel annex bistro is geïnspireerd op de vele reizen naar Italië die het paar heeft gemaakt. Daarnaast verzorgt De Laet ook catering op maat en in zelfbediening een ruime keuze aan dagschotels, charcuterie, groenten en fruit. “We willen het ambacht van de slager terug naar de essentie brengen. We draaien de klok 70 jaar terug, maar werken met de technologie van vandaag”, aldus De Laet. Als we dan de Butcher’s Store bezoeken, ontkomen we er niet aan om ook bij zijn buurman Van Tricht te kijken. Vader en zoon leveren sinds jaar en dag aan bijna alle klasse restaurants in binnen- en buitenland en staan garant voor tongstrelende kazen met een aroma dat blijft nazinderen. In de eetwinkel geniet je ter plaatse van een heerlijk kaasplankje en kan je naast alle ‘speciallekes’ ook gewoon jouw plakje kaas voor op de boterham kopen.

          

Ons allerlaatste bezoek van vandaag is dat aan Cru in Wijnegem, op een wel heel schitterende locatie in de oude Mouterij aan het Albertkanaal. Dit is een concept van de Colruyt Groep en een winkelformule die mijlenver afstaat van de bekende discount Colruyt-supermarkten. Een luxueus winkelconcept dat focust op kwaliteit en ambachtelijkheid eerder dan op lage prijzen en efficiëntie. Authentiek, puur en kwalitatieve voeding staat hier centraal. De winkel is opgebouwd rond verschillende ambachten: van de bakkerij tot de verse visafdeling of kaastoonbank. Voor elk daarvan wordt samengewerkt met ambachtelijke vakmensen en leveranciers. Na een succesvolle kick-off in Overijse, opende vorig voorjaar de winkel in Wijnegem waar wij vandaag een kijkje gaan nemen. Deze Cru maakt deel uit van een grootschalig vastgoedproject waarbij de oude fabrieksgebouwen aan het Albertkanaal flink onder handen zijn genomen. Wie hier binnenwandelt, waant zich op een gezellige markt waar de verse groenten en fruit staan uitgestald in kratten. In totaal staan 10 specialisten klaar om hun passie voor het product met de consumenten te delen.

Aan al het goede komt een einde en dus ook aan ons Belgische avontuur. Aan het einde van de middag rijden we terug naar onze opstaplocatie in Eindhoven, waarna einde programma.

Graag tot ziens op donderdag 23 november!


De investering voor deze net zo intensieve als inspirerende dag bedraagt € 295,- p.p. (bij minimaal 15 deelnemers) (drie inschrijvingen of meer? Dan bedraagt de investering €265,- p.p.). Inbegrepen zijn:

  • vervoer per luxe touringcar
  • werkboek met complete programma inclusief achtergrondinformatie over de te bezoeken winkelformules
  • deskundige begeleiding door Focusplaza
  • lunch en hapjes en drankjes onderweg

LET OP, VOLGEBOEKT! VOOR MEER MOGELIJKHEDEN KLIK HIER 

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineDriehoekVan PoortvlietWhat's going on in Retailing?!