English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »   »  Programma

Programma

16 t/m 18 mei 2018: driedaagse inspiratietour Milaan en Bologna

Voor de Italianen is eten als ademen. In geen enkel ander Europees land is die passie voor eten zo duidelijk merkbaar als hier. We hoeven in Milaan, de tweede stad van het land na Rome en de hoofdstad van de regio Lombardije, dus niet lang te zoeken om de liefde voor puur eten te vinden. Van grote retailers tot kleine speciaalzaken, allen weten zij de perfecte beleving te creëren op het gebied van sfeer, authenticiteit en hartstocht voor het product. In Bologna bekijken we het grootste agri-foodpark ter wereld: FICO Eataly World, het baanbrekende foodconcept waar je de smaak van Italië kunt ervaren, van productieproces tot consumptie. Benvenuto in Italia!

         

Dag 1 (woensdag 16 mei)
Om uiterlijk 08:45 uur verzamelen we op Schiphol bij de trappen tussen vertrekhal 1 en 2 voor onze KL1629 vlucht naar Italië. We landen omstreeks 12:00 uur op Aeroporto di Milano Malpensa. Hier worden we opgewacht door Inge de Boer, Italië-kenner pur sang en eigenaar van Food in the Streets. Zij is, naast dagvoorzitter Ruud Verschuur, gedurende deze reis onze medebegeleider.

Aansluitend rijden we naar ons eerste bezoek van deze reis. We bekijken Il Centro, een schitterend winkelcentrum in Arese. Dit reusachtige en duurzame retailcomplex is buitengewoon indrukwekkend: 92.000 m2 groot, 200 winkels, 25 restaurants, 6.000 parkeerplekken en 80.000 bezoekende klanten op een doorsnee koopzondag. En de ligging is ook niet mis, midden in de welgestelde regio van Noord Milaan, de meren daar omheen en Zwitserland: dat zijn acht miljoen potentiele klanten in een uur omtrek. In Il Centro laten we ons verleiden door de schitterende hypermarkt Iper, la grande i, onderdeel van de Finiper Group. Dit is een winkel zoals je die nog nooit hebt gezien. Op 8.000 m2 vind je hier alles en nog meer dan je je kunt voorstellen: van kookschool tot restaurant, van kaaslaboratorium tot vers gebrande koffie, van gespecialiseerde koeleilanden zonder planken en rekken tot inpandige bierbrouwerij met biologische productie. Deze winkel is een benchmark voor de toekomst, die zijn inspiratie put uit de marktpleinen van vijfhonderd jaar geleden. We krijgen een toelichting en rondleiding door deze schitterende supermarkt, genieten hier ook van de lunch en horen de ins en outs over de opdracht waar we gedurende onze reis in teamverband aan zullen werken.

   Iper_2016-09_65      

Aan de Viale Belisario bezoeken we de luxe speciaalzaak Viaggiator Golose. Deze Gourmet-store is ontwikkeld door grootgrutter Unes (net als Iper onderdeel van de Finiper Group). In Il Centro zagen we al een shop-in-shop concept in de Iper. Nu laten we ons verlekkeren door de schitterende verspresentaties en uitgebreide maaltijdafdelingen in deze fraaie winkel. Je zou de vergelijking met Eataly stiekem snel kunnen maken. Dit is Italiaanse gastronomie in optima forma met de beste producten voor echte fijnproevers. 

Verderop, aan de Viale Bezzi, laten we ons verrassen door het waanzinnige, nieuwe concept van Carrefour, dat hier de Gourmet Markt compleet heeft doorontwikkeld onder de naam “Re dei Gourmets”. De winkel strekt zich uit over een oppervlakte van ongeveer 3.200 m2 en herbergt meer dan 20.000 variëteiten aan producten. De formule mikt met producten van hoogwaardige kwaliteit en lokale versproducten op de gastronomieliefhebber, al blijft het geheel volgens Carrefour betaalbaar. Speerpunt is het uitgebreide gourmetaanbod in droge en verse voeding. Zo is er een hoogstaande verse visafdeling, met zowel producten uit de Italiaanse als de Aziatische keuken, een breed aanbod wijnen in de kelder en een koffietoog waar klanten ter plekke hun koffiebonen kunnen laten malen. En wat dacht je van een vijf meter lange muur voor fruitsapjes? Carrefour is van plan dit concept verder uit te rollen, want ‘voor ons is dit nieuwe format niet een punt van aankomst, maar een uitgangspunt’. We krijgen hier een uitgebreide toelichting en rondleiding.

         

Aan het einde van de middag rijden we naar ons overnachtingsadres, het 4-sterren eco-chique Starhotels E.c.h.o., gelegen vlakbij het iconische centraal station van Milaan. Hier hebben we even de gelegenheid om ons op te frissen voor het programma van vanavond, waarna we aan de Via Spartaco genieten van een heerlijk diner bij restaurant El Carnicero. We praten na over de belevenissen van deze dag. Omstreeks 22:30 uur komt deze dag ten einde en keren we terug naar ons hotel.

Dag 2 (donderdag 17 mei)
Na het ontbijt stappen we in de bus om kennis te maken met een vestiging van één van de belangrijkste marktpartijen van Italië, Esselunga. Alle filialen van deze formule zijn bijna identiek ingericht volgens een vaste looproute die begint bij AGF, doorloopt richting uitgebreide KW-afdeling en eindigt bij de gastronomie. Bijzonder aan deze grote Esselunga Sturzo is de enorme inpandige bakkerij, slagerij met zaagtafel, wijnafdeling met 700 labels en ga zo maar door. Verbaas je over de industriële, haast minimalistische uitstraling, het ongekende productaanbod en de enorme toestroom van klanten uit de hele stad.

We wandelen naar de vlakbij gelegen gastronomische megastore van Eataly. 27 van die schitterende winkels zijn er wereldwijd (en een geplande opening in Nederland in 2018), waarvan die aan de Piazza XXV Aprile een vlaggenschip is. Vier verdiepingen en 5.000 m2 vol met alles waar de Italiaanse keuken voor staat: eerlijke, verse en lokale producten. Je kunt erover lezen, maar moet het eigenlijk gewoon ervaren. En dat gaan wij vanmiddag doen aan de hand van een toelichting, rondleiding en koffiestop.

         

We laten de drukte achter ons en wandelen richting de wijk Brera, van oudsher een kunstenaarswijkje vol gallerijen maar tegenwoordig vind je in dit chique district vooral veel kleine boetiekjes en moderne restaurants. Hier bekijken we Carrefour Express Urban Life, een compleet andere winkel dan de Gourmet Store die we gisteren zagen. Dit is een unieke city store, waar alles niet alleen draait om gemak en een snelle boodschap in een prettige omgeving, maar ook om de werkende consument. Urban Life is veel meer dan een gemakszaak! Het is een totaalconcept met gratis wifi, oplaadstation voor smartphones en tablets, vergaderzaal, co-working plek en lounge en relax bar die van zes tot negen ’s avonds happy hour heeft! En dan kun je er ook nog je net gekochte ontbijt, lunch of diner opeten, van pizza, tot handgemaakte sushi, tot versbereide avondmaaltijd. Carrefour Urban Life is een unieke blend van pleasure, werk en socializing. Op weg naar ons volgende bezoek, maken we een korte stop bij het zusje van Carrefour Express Urban Life, namelijk de Carrefour Eat & Shop, waar je terecht kan voor een snelle boodschap maar waarbij de nadruk altijd blijft liggen op gezond, vers en authentiek. Voor de supersnelle hap kun je terecht bij de verkoopbalie aan de straat.  

We wandelen verder naar het beroemde Piazza del Duomo, waar La Rinascente is gevestigd. Dit winkelcentrum van een eeuw oud bestaat uit tien verdiepingen vol luxe en kwaliteit, waarbij de zevende verdieping niet moet worden overgeslagen, want hier vinden we een exclusieve foodafdeling. Op de bovenste verdieping genieten we van de lunch bij mozzarellabar Obicà met een verbluffend uitzicht op de iconische Dom van Milaan.

         

We gaan op culturele ontdekkingstocht en worden door een gids meegenomen naar de dakterrassen van de Dom van Milaan. Eeuwen is er aan deze kerk gewerkt: eind 14e eeuw werd de basis gelegd en pas in 1809, vlak voor de kroning van Napoleon tot koning van Italië, was hij af! Maar nu is deze gotische kerk dan ook met 135 marmeren siertorentjes en meer dan 2.200 beelden de blikvanger van de stad. Boven genieten we van een prachtig uitzicht! Aansluitend kunnen we op eigen gelegenheid, aan de hand van een kaart met suggesties die je van ons krijgt uitgereikt, de straatjes en winkels rondom de Dom bezoeken.

Onze volgende stop: een nieuw concept van marktleider Coop. Dit is de winkel van de toekomst, zoals Coop hem al op de Wereldtentoonstelling in Milaan in 2015 als futuristisch prototype lanceerde. Deze flagshipstore, gebaseerd op dat experiment, is realiteit geworden. De klant vindt er op 1.000 m2 een uitgebreid assortiment van 6.000 stuks in verse producten en meeneemmaaltijden, maar het is vooral de manier waarop de verkoopwaar gepresenteerd wordt die zo uitzonderlijk is. Via digitale schermen in de winkel kunnen klanten meteen uitgebreide informatie over een bepaald product krijgen: van de oorsprong tot het aantal calorieën en aanwezige allergenen. Om die info te krijgen hoeven ze alleen maar naar een product te wijzen. De handbeweging wordt dan opgevangen door sensoren uitgerust met de Kinect-technologie van Microsoft die verbonden zijn met de schermen. Er is ook een 20 meter-lange videomuur met 54 monitoren die in real-time informatie weergeeft over onder andere de bestverkopende producten. We horen hier vanuit de organisatie meer over alle nieuwe snufjes en de eventuele doorontwikkeling van het concept.

We keren terug naar onze overnachtingslocatie en hebben even een moment voor onszelf, om ons op te frissen en bijvoorbeeld de omgeving van het hotel te verkennen. In de avond vertrekken we naar STK MilanoHet luxe restaurant is zowel steakhouse als elegante lounge in één en schotelt haar publiek iedere avond livemuziek voor. We praten na over alle belevenissen van de dag waarna omstreeks 22:30 uur einde programma.

Dag 3 (vrijdag 18 mei) 
We ontbijten, checken uit en nemen de trein naar Bologna. Gedurende onze reis hebben we tijd om aan onze opdracht te werken, waarna we omstreeks 10:00 uur arriveren in het centrum van de stad. De bus staat ons al op te wachten om ons naar FICO Eataly World te brengen. Stel je voor: op 100.000 vierkante meter vind je zo’n 45 restaurants, 40 producenten, congrescentra, boerderijen en ambachtelijke markten en winkels. Ruimte voor boomgaarden, weilanden en tuinen. Entertainment en educatie. We zien hier de hele voedselcirckel, van veld tot vork. 

         

En dat is ook precies in één zin de filosofie van het concept dat bedacht is door grondleggers Oscar Farinetti. Mensen laten zien waar dat prachtige Italiaanse eten vandaan komt, hoe het groeit en geoogst wordt en wat je er tenslotte mee kunt doen. Niet voor niets gaat de naam Eataly vooraf aan de letters FICO, wat staat voor Fabbrica Italiana Contadina, en zoveel betekent als Italiaans boerenfabricaat. Maar liefst twee hectaren zijn gewijd aan proefakkers en stallen met meer dan 200 dieren en 2.000 verschillende gewassen. Dit is de beste plek om de geheimen van Italiaanse landbouw- en landbouwtradities te leren. Kaas, pasta, olijfolie, bier en wijn worden recht voor je neus gemaakt en gebrouwen. Van kookshow tot smaaktheater, van congrescentrum tot multimediale educatieve attractie, van bioscoop tot workshop, je kunt het zo gek niet bedenken of FICO Eataly heeft het. En op de markt en in de talloze winkels en foodstands kun je eindeloos proeven. Dat wat je kopen wilt, doe je in één van de 500 speciaal ontworpen bakfietsen, waarmee je je handen vrij houdt om verder te winkelen en ontdekken. 

We krijgen hier een uitgebreide rondleiding en toelichting over de filosofie en de opzet van het project. “We willen de brug tussen de nieuwe generaties en voedsel herstellen door middel van een echte en complete totaalbeleving, door het directe en fysieke contact te herstellen met wat we eten en onze agrarische wereld,” aldus de grondlegger. Fico Eataly World is de enige plek ter wereld waar we de hele voedselproductieketen kunnen ervaren. “Waar komt brood vandaan? Wanneer en hoe plant je zaden? Wat eten kippen? Hoe leven en communiceren dieren? Wat produceren ze? Hier leer je meer over voedsel en consumptiebewustzijn, met bijzondere aandacht voor de Italiaanse cultuur.” Het beste van Italiaanse bodem, dat laat FICO hier zien! Leren, proeven, onderzoeken en ontdekken dus. Dat gaan we vandaag ook doen. Na de uitgebreide toelichting en rondleiding gaan we zelf actief op onderzoek uit. We laten ons verrassen door de grootsheid en doordachtheid van deze totaalbeleving. Tenslotte sluiten we onze reis hier af met een heerlijke lunch waarna we onze case verder uitwerken en de resultaten met elkaar bespreken. 

         

En dan is het alweer de hoogste tijd voor onze terugreis. We keren huiswaarts vol nieuwe inzichten, ideeën en effectieve handvatten die onze business een boost kunnen geven. Onze KL1592 vlucht vanaf Bologna Guglielmo Marconi airport met bestemming Amsterdam zal naar verwachting om 19:35 uur op Schiphol aankomen, waarna einde programma.

Vluchtgegevens:
16/05/18: KL1629 AMS 10:20 uur – Milaan Malpensa 12:00 uur
18/05/18: KL1592 Bologna Guglielmo Marconi 17:25 uur – AMS 19:35 uur 

Hotel:
Starhotels E.c.h.o.
Viale Andrea Doria 4
20124 Milano
+39 02 67891

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan PoortvlietWGOIR