English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2015

‘Voor retail geldt de hoogste staat van alertheid’

ETTEN - Terwijl buiten de hemel grijs kleurde van de buien, regende het binnen ideeën en inspiratie tijdens de vijftiende editie van de Focusplaza Dag, - het jaarlijkse netwerkevenement voor Focusplazaleden en vakgenoten. Grootste les van de dag? Onderneem met passie, volg je hart en doe dat voor de volle honderd procent. Maar ook de wake-up call donderde nog even na: Retail in zijn huidige vorm is op sterven na dood. We móeten veranderen, want de technologie heeft ons allang ingehaald.

           

‘De wijsheid van gister is geen goede raadgever voor morgen’
In Ede was de voormalige monumentale Maurits Kazerne en thans Akoesticum het decor voor het ochtendprogramma waar inspirerende inleiders onze vizieren op scherp zetten. Dagvoorzitter en Focusplaza-directeur Gerrit Grievink gaf de voorzet voor de toekomst van retail. ‘De wijsheid van gister is geen goede raadgever voor morgen. De economie verandert. We nemen afscheid van de transformatie economie en begroeten de share economie. Co-creatie is de nieuwe sleutel tot succes. Het moeten bezitten is ook geen vanzelfsprekendheid meer. De houdbaarheid van alles, óók van gebouwen en bedrijven, is beperkter. Samen moeten we op zoek naar nieuwe oplossingen.’ 

         

‘Praten en overleggen heeft geen zin’
Nieuwe oplossingen dus. Daar wist Daan Weddepohl wel raad mee. De CEO van het in 2012 door hem opgerichte peerby.com (een platform dat het mogelijk maakt om spullen te lenen van mensen in de buurt, zodat er uiteindelijk minder wordt geconsumeerd) runt een van de succesvolste startups van Nederland. Zo groeide het bedrijf vorig jaar met 500%. Al verbaast Weddepohl zich nog wel steeds over de aandacht die hij wereldwijd geniet. De New York Times schrijft erover, Al Gore nodigt hem uit om te praten over de toekomst van de wereld, kortom, waarom is iedereen zo geïnteresseerd? Heel makkelijk, de deeleconomie is booming. ‘We zien dat organisaties die volgens een netwerkstructuur zijn georganiseerd exponentieel groeien. De Airbnb’s, Übers en Blablacars zijn daar een voorbeeld van. Het netwerk is een efficiënte vorm van organisatie geworden, effectiever dan oude piramide structuren. De meest succesvolle bedrijven hebben ook geen assets meer, ze bundelen juist klantvragen.’ Of hij nog een les had voor zijn toehoorders? ‘In tijden van grote onzekerheid moet je innoveren. Praten en overleggen heeft geen zin. Je moet gewoon dóen!’

         

‘Mensen zijn niet gemaakt om te veranderen’
Trendwatcher en internationaal topspreker Richard van Hooijdonk nam ons mee naar een toekomst die leven, werken en ondernemen drastisch gaat veranderen. Een wereld waarin nieuwe technologie ervoor zorgt dat auto’s zelf kunnen rijden, dat we relaties aangaan met robots en dat iedereen binnen tien jaar één of twee chips in z’n lijf heeft geïnjecteerd om zijn gezondheid te monitoren. Een wereld waarin productontwikkeling volledig wordt gedemocratiseerd en niet meer afhankelijk is van grootschalige fabrieken. Van Hooijdonks boodschap was behalve realistisch ook een tikje verontrustend. ‘Voor retail geldt de hoogste staat van alertheid. We leven in the age of context. We moeten vertrouwen krijgen in de kracht van data. We schrikken ons allemaal rot van de snelheid waarmee alles gebeurt. Mensen zijn namelijk niet gemaakt om te veranderen. Onze skills zijn maar vijf jaar houdbaar. Maar als verandering de enige constante factor begint te worden, dan moeten we ons daarop richten als bedrijf. Dan moet onze structuur veranderen.’ En wie gaat het in die veranderende economie redden? ‘Small is the new big. Kleine bedrijven die zich richten op hun kerncompetentie en de rest outsourcen, die redden het.’

         

Nieuwe dingen zien
Focusplaza is buitengewoon trots op haar leden en greep in het Akoesticum ook nog de gelegenheid aan enkele jubilarissen, die al tien jaar trouwe dienst hebben bewezen, in het zonnetje te zetten. Leon Thé (directeur Padifood BV), Roald Koster (eigenaar JUMBO Loenen a/d Vecht), Jan Fokko Spanninga (sales director Elton BV), Hans van Hulsen (directeur Bickery Freshline BV), Peter van Oort (directeur Dvize BV) en Frank Nijhof (commercieel directeur Nijhof Bouw en Woonwaren) ontvingen uit handen van Gerrit Grievink de Focusplaza Award en waren het er unaniem over eens dat ze in tien jaar tijd keer op keer nieuwe dingen zagen en inspiratie opdeden, waarbij vooral het contact met collega’s uit de branche voor nieuwe inzichten zorgde. Wethouder Food, Leon Meijer, van de Gemeente Ede, leidde de bezoeken van de middag in en riep iedereen op vooral te vragen naar het waarom van de ondernemers die de trots voor hun product soms niet durven te tonen, maar allemaal vol liefde en passie ondernemen.

Liefde en passie
Passie, dat was de grote gemene deler van de middag. Met bussen gingen we op pad langs zes bedrijven in de regio Ede om live te ervaren hoe gedreven ondernemers werken aan hun toekomst voor morgen.

         

Christian Weij fermenteert er op los
Bij zorgboerderij De Hooilanden in Bennekom verzorgde fermentatie specialist, fooddesigner, landschapskok en pop-up chef Christian Weij een mini-workshop fermenteren. Fermentatie is een al duizenden jaren oude techniek. Bekende eetwaren als yoghurt, bier, brood en koffie ontstaan door fermentatie. En als iets maar lang genoeg bestaat wordt het vanzelf weer hip. De angst voor kleine beestjes en de afschuw van verrotting spelen ons de laatste vijftig jaar echter parten. Het is toch een overdreven hang naar hygiëne, vindt Weij. ‘Ik zie het echter terugkomen. Het is de tijdgeest. Mensen willen af van al dat gekunstelde eten. Fermentatie brengt ons weer terug naar pure smaken.’ En zo stak Weij vanmiddag ook zijn toehoorders aan en mochten ze vooral veel ruiken, zien en proeven.

         

Denken vanuit de koe
Als iemand met passie spreekt over zijn product, dan is het Jan Dirk van Voort wel. Hij maakt de bekende Remeker kaas op boerderij De Groote Voort in Lunteren. Op deze innovatieve melkveehouderij en kaasmakerij staat alles in het teken van samenwerking met de natuur en innovatie. Alle elementen op het bedrijf - de bodem, het gras, de koeien, de mest, de melk én de kaas - spelen elkaar de bal toe en spiegelen op die manier kwaliteit. Van Voort bekijkt alles in zijn bedrijfsvoering van onderaf, vanaf de koe en het land dus. Dat is het begin. Als het goed gaat met de koeien, gaat het goed met de melk, de kaas, de smaak. Eigenlijk hoe de boeren het vroeger deden. De focus ligt op duurzaamheid. Zijn koeien krijgen geen antibioticum, wel volledig gras en kruidenvoeding en hij zoekt aanvullingen in andere voedingsmiddelen en vruchten. Alles draait uiteindelijk om de smaak, dat is het allerbelangrijkste. 

         0010

Gerrit Hammink, gepassioneerd bierbrouwer
De Heidebrouwerij is sinds 2012 gevestigd in de manschappenkeuken op het voormalig kazerneterrein Maurits-Noord in Ede. De oude keuken is ingericht als een brouwerij met proeflokaal. Brouwmeester Gerrit Hammink brouwt al tientallen jaren bier en ook voor speciale gelegenheden maakt deze brouwerij speciale bieren. Zo ook voor de Smaak van Van Gogh, een citymarketing initiatief van de gemeente Ede. De Heidebrouwerij is volop in ontwikkeling. Denk hierbij aan smaak en beleving, maar ook aan het gebruik van meer lokale ingrediënten en het in de markt zetten van thematische bieren. Bierbrouwer Gerrit Hammink gaf een kijkje in de keuken en vertelde enthousiast en gepassioneerd hoe zijn Edese bier, dat we ook mochten proeven, wordt gemaakt en hoe zijn passie is uitgegroeid tot de huidige brouwerij.

         

Plantion richt zich op kleine winkelier
Plantion in Ede is een marktplaats voor o.a. bloemisten, hoveniers en detaillisten. Dagelijks in de vroege ochtend kopen bloemisten op de klokveiling verse producten voor hun winkels. Bloemen komen vanuit de hele wereld aan en worden ter plekke aangesneden en in folie verpakt. Waar de veiling in Aalsmeer zich met name richt op de grote partijen en de export, focust Plantion zich op kleine winkeliers en binnenlandse verkoop. De afgelopen maanden heeft Plantion zeven bedrijven bereid gevonden om te participeren in een shop-in-shop formule in het groothandelscentrum. Met Shopp-in slaat Plantion een nieuw pad in. We kregen hier in Ede een uitgebreide toelichting en rondleiding door de shop en de veilinghallen. 

      0005_3   

Rondeel, transparant en onderscheidend
Het Rondeel is een uniek huisvestingsconcept voor leghennen, ontstaan uit een onderzoek van Wageningen Universiteit, genaamd Houden van Hennen, waarbij gezocht is naar een duurzame toekomst voor de legpluimveehouderij. Aan de van Amerongenweg 3 in Barneveld heeft de familie Brandsen in samenwerking met Rondeel BV het eerste Rondeel in Nederland gerealiseerd, inclusief unieke glazen bezoekerstunnel waarbij je op het leefniveau van de kippen tussen de hennen doorloopt. General Manager Peter Koelewijn vertelde zijn toehoorders vanuit welke gedachte Rondeel werd ontwikkeld en stelde dat het een bedrijf is dat keuzes durft te maken. ‘We bieden exclusiviteit per verkoopkanaal, waarvoor we product-specifiek werken. Zo liggen onze eieren binnen het retailkanaal alleen bij Albert Heijn en werken we binnen de luchtvaart exclusief samen met KLM.’ Ook met het eierdoosje is Rondeel onderscheidend: dit is namelijk rond, gemaakt van aardappelzetmeel en volledig afbreekbaar.

         

Eco Fields: passie voor kalveren
In 2006 veranderde Eco Fields-eigenaar Bart Boon zijn traditionele kalverhouderij in Wekerom naar een biologische kalverhouderij. De tot nu toe enige in Nederland! Boon wil bewust en verantwoord ondernemen met respect voor de dieren en het milieu. Zo staan zijn kalveren in de potstal op een groot bed van stro met voldoende ruimte. Daardoor zijn ze gezonder, groeien ze beter en hebben ze minder antibioticum nodig. ‘We maken in onze eigen kalverslagerij zo’n 20 soorten vlees en biologische snacks. De slagerij is energiebewust door het gebruik van warmtewisselaars en zonnepanelen. Al onze grondstoffen en hulpstoffen hebben een biologische herkomst, alles is gericht op duurzaamheid en de bewuste consument. Onze afnemers zijn de horeca, foodservice, openluchtmusea, dierenparken, boerderijwinkels en slagers. Maar er valt nog wel winst te behalen in het overtuigen van de consument. Kalfsvlees wordt toch als duur ervaren.’ Boon is een duizendpoot. Naast zijn moderne kalverhouderij verbouwt hij ook biologische druiven in de eigen wijngaard die we vanmiddag in zijn prachtige wijnkelder mochten proeven.   

         0027

Onderscheidend vermogen
In de middag keerden we terug naar onze ontvangstlocatie in Barneveld, waar we in de skybox van Kalverhouderij Beekzicht met een panoramisch uitzicht op de kalverstallen, napraatten over de dag. Eigenaar Gerard van Beek vertelde gepassioneerd over zijn bedrijfsvoering. Tijdens de wrap-up werd wel duidelijk dat alles vanmiddag draaide om passie. Passie voor ondernemen en passie voor het product. En ook bewezen onze bezoeken dat small echt the new big is. De relatief kleine ondernemers in de regio Ede lieten zien dat zij een liefde voor het product centraal stellen, dat ze aan waardecreatie doen, dat ze avontuurlijk zijn, doorzetters en voortdurend op zoek naar onderscheidend vermogen. Weg met de eenheidsworst! Laten we vooral dicht bij onszelf blijven.

Focusplaza kijkt terug op een succesvolle 15e editie van de Focusplaza Dag en hoopt iedereen in 2016 opnieuw te begroeten.

Klik HIER om het fotoalbum te bekijken

Wat vond jij van de Focusplaza Dag 2015?
Wij hopen dat je een geslaagde dag hebt gehad. Graag horen wij jouw mening over deze dag en stellen het daarom erg op prijs als je het evaluatieformulier zou willen invullen.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet