English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2014

Als je tegen de stroom in zwemt, word je alleen maar sterker

Over overwinnen als alles tegenzit

In het AFAS Da Vinci Theater in Leusden werd tijdens de Focusplaza Dag op 25 november jl. veelvuldig teruggegrepen naar het gedachtengoed van ’s werelds beroemdste kunstenaar, architect en uitvinder Leonardo Da Vinci, die we herinneren als iemand die het onmogelijke mogelijk maakte. Of, zoals Focusplaza-directeur Gerrit Grievink in zijn inleiding vertelde, ‘iemand die kennis durfde te delen, door andermans ogen keek en zich altijd afvroeg hoe een ander het zou doen’. En dat was dan ook de grootste gemeenschappelijke deler van de dag. Samen in gesprek gaan, nieuwsgierig blijven en op zoek gaan naar de menselijke maat, ook in de toekomst. Centraal stond het denken in scenario’s: rampscenario’s, toekomstmuziek en het vatten van de huidige tijdsgeest in een scenario voor later. Daar gingen we mee aan de slag.

012         

Rampondernemer
Als iemand zijn toehoorders aan de lippen heeft hangen, is het de zelfuitgeroepen rampondernemer Frank Krake wel. Vol vuur en passie en met een gezonde dosis zelfspot deelt hij het verhaal van zijn carrière dat leest als een spannend boek en tegelijkertijd bijna te onvoorstelbaar lijkt om waar te zijn. Dat je als ondernemer je tuinmeubelenzaak in de vlammen van de Enschedese vuurwerkramp op ziet gaan is voor menigeen onoverkomelijk. Maar Frank Krake krabbelt weer overeind en heeft de wind in de zeilen en grootse plannen in Amerika, tot het moment dat hij op elf september 2001 in een potentieel gekaapt vliegtuig naar Chicago reist en de wereld er na die gitzwarte dag compleet anders uitziet. Ramp op ramp stapelt zich op. Copycats uit China, de SARS-crisis, faillissementen, de lijst aan ellende is eindeloos, maar Krake geeft niet op. Integendeel. ‘Onder druk wordt alles vloeibaar’, is zijn motto en dat is de boodschap die hij zijn publiek graag meegeeft. Niet opgeven, alles is mogelijk.

         

Sorry, the lifestyle you ordered is currently out of stock
Trendanaliste Christine Boland legt de vinger precies op de zere plek en gebruikt de term ‘ondertussenheid’ om aan te geven dat we in een overgangsfase zitten. Het oude systeem zoals we dat kennen is uitgewerkt en we zijn op zoek naar een nieuw evenwicht. Wantrouwen en disharmonie zijn de overheersende gevoelens. Dat klinkt allemaal best abstract, maar Christine weet aan de hand van schitterende voorbeelden in de retail haar verhaal te illustreren. Hoe kun je de aandacht van die onrustige consument die zoekende is vast blijven houden? Het antwoord is even duidelijk als eenvoudig. De consument is geen prooi meer, maar een partner. Het merk wordt een vriend van de klant, want die wil zich empowered voelen en dat kunnen retailer en fabrikant faciliteren. Vertel je verhaal, inspireer mensen en maak een ‘experience shoppable’, zoals het Rijksmuseum dat bijvoorbeeld zo prachtig doet met de Rijksstudio.

         

Scenario planning is een ambacht
Eigenlijk weten we ondanks alle besproken trends en prognoses weinig over de wereld om ons heen. Toch moeten we dagelijks beslissingen nemen over de toekomst. ‘Oefening baart kunst, scenario plannen kun je leren’, vertelt toekomstconsultant Jan Nekkers ons. We denken te veel in een waarschijnlijke toekomst en sluiten onze ogen voor dat wat we niet leuk vinden. Maar willen we de toekomst écht kunnen vatten, dan moeten we exponentieel denken. De snelheid van veranderingen is veel hoger dan we denken. Die denkpatronen moeten we doorbreken en dat is precies wat de deelnemers tijdens de workshop scenario plannen in groepsverband weten te doen. Aan de hand van zeven actuele trends (die Christine Boland in haar verhaal besprak) komen ze tot toekomstscenario’s die tot de verbeelding spreken.

         

Magische huldiging
Robert de Vries, Neerlands enige magical caberatier, tovert de ene na de andere grap uit zijn jasje en is de energieke afsluiter van een zeer geslaagde dag. Als geen ander weet hij op ludieke wijze magie en cabaret te combineren en in die hoedanigheid ‘onthult’ hij ook de winnaars van de Ski Dining CuliAir ballonvaart met meesterkok Angelique Schmeinck – een wedstrijd die naar aanleiding van het in de lucht gaan van de nieuwe Focusplaza-website was uitgezet. Hans Sengers, Frank Zandvliet en Marcel Maas mogen op hoogte genieten van een culinair diner. 
Focusplaza is trots op haar leden en grijpt ook nog de gelegenheid aan enkele jubilarissen, die al minstens tien jaar trouwe dienst hebben bewezen, in het zonnetje te zetten. Henk van Dijk, Frits Huisman, Jan Clabbers, Jan Korporaal en Teije de Jong gaan met een Focusplaza Award naar huis. Maar niet voordat er tijdens de afsluitende borrel nog volop wordt genetwerkt en gesproken over de ervaringen van de dag. Focusplaza kijkt terug op een succesvolle editie van de Focusplaza Dag in het AFAS Da Vinci Theater in Leusden en hoopt iedereen in 2015 opnieuw te begroeten.

Klik HIER om het fotoalbum te bekijken

Wat vond jij van de Focusplaza Dag 2014?
Wij hopen dat je een geslaagde dag hebt gehad. Graag horen wij jouw mening over deze dag en stellen het daarom erg op prijs als je het evaluatieformulier zou willen invullen.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet