English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2012

"ALS JE ALLES VOOR IEDEREEN WILT ZIJN, BEN JE NIETS VOOR NIEMAND"

Op 27 november jl. verzamelden zich tijdens de Focusplaza Visiedag 140 food, DHZ en drogmetica professionals in het statige Grand Theatre van Breda voor een spetterende FormuleMasters Game: Retail Shock Breda. Tijdens deze unieke mix van congres, masterclass en workshop voor alle disciplines in retail en industrie, werden in teamverband vergeten merken nieuw leven ingeblazen. En dat leverde verrassende uitkomsten op. Uiteindelijk werd de oude Schuitema-formule CENTRA dusdanig aangepakt dat dit team met de winst naar huis ging.

Organisator Focusplaza was er in samenwerking met BrandFuel ook dit keer weer in geslaagd om leden en gasten te ontvangen op een sfeervolle locatie. Niet voor niets behoort Breda tot de top 10 leukste kerstwinkelsteden van Europa en vormde het dus de perfecte plek om inspiratie op te doen tijdens de TrendSafari door de stad. Maar niet voordat de in teams opgedeelde aanwezigen zich lieten inspireren door drie enthousiaste vakexperts, die ieder op hun eigen wijze het achterste van de tong lieten zien.

         

VERGETEN MERKEN
Gedurende de ochtend boden de dertien teams tijdens een live-veiling met behulp van een fictief budget op een aantal vergeten merken (denk aan It's, Megapool, Centra, Wizzl, Royco en Buckler) en bijbehorende endorsers in de vorm van bekende Nederlanders. Leo van Sister en Goos Eilander van BrandFuel stonden garant voor de veiling en het spelconcept. Daarna werden de deelnemers bijgepraat op het gebied van merkbouwen, productinnovatie en -introductie en formuleontwikkeling door respectievelijk dr. Rik Riezebos, Menno Beker en Wim van Haaften.

FOCUS
Wat maakt een merk sterk, succesvol, onderscheidend, groot? Niemand minder dan dr. Rik Riezebos (dé merkdeskundige van Nederland) nam de deelnemers mee in de wereld van merken. In sneltreinvaart werden ze bijgespijkerd op het gebied van merkbouwen met daarin als hoofdvraag ‘waarom?', ofwel, wat drijft je om een merk op de markt te brengen? Daarna volgt pas de afweging hoe je dat gaat doen en welke producten of diensten je wilt introduceren.

Vervolgens mocht entrepreneur Menno Beker laten zien wat er komt kijken bij een succesvolle productintroductie. In 2008 heeft Menno samen met Bernd Damme Eye-wear Europe BV opgezet. Daarnaast begeleidt, adviseert en bedenkt hij concepten voor ondernemingen op het terrein van marketing, strategie en management. Moraal van zijn verhaal was dat je als bedrijf vooral creatief moet zijn om je te onderscheiden en dat je de klant ALTIJD voorop moet zetten. Die blijft immers koning. Dus luister naar hem en weet hem te bereiken, niet alleen via je corporate website, maar via een social hub: Alle kanalen tellen mee.

Wim van Haaften, oud-commercieel manager IKEA Nederland, deelde de kerningrediënten voor een succesvol retailconcept. Waar moet je allemaal aan denken bij het ontwikkelen van een formule? Concurrentie, onderscheidend zijn, positionering, uitwerking, etc. Het gaat verder dan alleen een goed idee. De kern van de gedachte is dat wanneer je alles voor iedereen wilt zijn, je niets voor niemand bent. Focus! Het assortiment en de juiste prijs zijn de basis voor een geslaagd concept.

         

TRENDSAFARI
Tijd om de benen te strekken. Alle teams trokken de stad in op zoek naar stimuli en inspiratie in het charmante centrum van Breda. Heel veel retail op een vierkante kilometer moest bijdragen aan een frisse blik op het nieuw te bedenken concept. Eenmaal terug op locatie deden de teams qua fanatisme niet voor elkaar onder. Ingekochte experts werden ingezet om net dat beetje extra te geven aan de invulling van de formule. En zo werden in een kleine twee uur de vergeten merken gerevitaliseerd en vervolgens voorgelegd aan een online consumentenpanel van Trendbox in Amsterdam (bestaande uit ruim 1200 respondenten!), waarbij de haalbaarheid werd getest. Op basis van deze uitslag mochten de drie best beoordeelde teams LIVE een pitch doen voor de aanwezige deelnemers en vakexperts.

CENTRA
De teams van Wizzl, Buckler en Centra probeerden ieder op unieke wijze de jury te overtuigen van hun succes. Voormalige Servex-formule Wizzl mikte op een netwerk met afhaalpunten voor complete maaltijden, terwijl team Buckler een revolutionair biercup concept bedacht voor een thuistapsysteem. CENTRA werd neergezet als laagdrempelige servicesupermarkt en uiteindelijk gekroond tot winnaar van de FormuleMasters Game. Het team kreeg uit handen van Gerrit Grievink (Focusplaza), Goos Eilander (BrandFuel) en Leo van Sister (BrandFuel ), de bijbehorende trofee uitgereikt.

         

JUBILARISSEN
Aan het eind van het officiële programma zette Focusplaza directeur Gerrit Grievink drie jubilarissen in het zonnetje. Hans Hortensius (general manager KlusWijs), Ronald Laureijsen (Business Insights Director SymphonyIRI) en Hans Plant (sales director Henkel Nederland) zijn al tien jaar trouw Focusplaza lid. Allemaal benadrukten zij dat het lidmaatschap van Focusplaza hen in de gelegenheid had gesteld om hun netwerk uit te breiden met mensen die ze anders nooit hadden ontmoet. Daarbij doelden ze met name op waardevolle contacten buiten het eigen vakmatige netwerk. En zo werd uiteindelijk deze Retail Shock afgesloten met een dinerbuffet en kwam aan een geslaagde dag een einde.

Nog meer lezen? Bekijk dan eens HIER het artikel van Shopper Marketing Update.

Klik HIER voor het fotoverslag van Retail Shock Breda.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet