English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Programma

30 seconden dapperheid

Het leukste en meest waardevolle netwerkevent van het jaar is zonder twijfel de Focusplaza Inspiratiedag. Al 18 jaar lang komen de leden, vakgenoten en relaties van Focusplaza bij elkaar om samen ‘het verschil te maken’ door op zoek te gaan naar inspiratie en door het delen van kennis. De editie van dit jaar stond volledig in het teken van het verleggen van je perspectief en daar droeg de schitterende locatie – het Ebben Inspyrium in Cuijk – zeker aan bij.

Je kunt het niet alleen
In de hoedanigheid van televisiepresentator Frits Sissing vonden we een enthousiaste dagvoorzitter die zijn toehoorders vol passie en humor door de dag navigeerde. Overigens was de retail voor hem zeker geen onbekend terrein, gezien zijn achtergrond bij A-merkfabrikanten Droste en Red Band/Venco. Sissing nam met Focusplaza-directeur Gerrit Grievink de uitkomsten van de inspiratiemeter door. Deze enquête was voorafgaand aan de Inspiratiedag verspreid onder de leden met als doel te achterhalen wie/wat hen inspireert en daar kwamen fraaie oneliners uit voort. Zo zijn inspirators degene voor wie de dromen sterker zijn dan de werkelijkheid die hen voor gek verklaard. En ‘samen’ is het toverwoord; je kunt het niet alleen dus doe dan ook maar niet alsof je het wel kunt.     

DSC_0399   DSC_0401   20171128_1103__MG_9059 

Inspiratie moet geen holle frase zijn
Wat doet een boomkweker met een evenementenlocatie? Het is op zijn zachts gezegd een unieke combinatie: boomkwekerij Ebben en het Ebben Inspyrium. Eigenaar Toon Ebben is echter niet zo onder de indruk en ziet het als een verlengde van iets wat hij al jaren deed, namelijk evenementen organiseren voor klanten. En voor die klanten gaat hij ver, zelfs met een stuk informatievoorziening in de vorm van een TreeEbb, een app om klanten te leren hoe ze met planten moeten werken, want daar is nog wel wat werk aan de winkel. ‘Het is ongelofelijk hoe weinig kennis professionals in mijn branche hebben van planten. Het groen zelf zou in de ziel moeten zitten van hun vakgebied’, aldus de ondernemer. Zo moeten zijn eigen mensen het hele bedrijf kennen voor ze echt aan de slag gaan en dat is ook de les voor zijn toehoorders vandaag. ‘Ik ben dol op specialisten, maar houd ook van generalisten. Iedereen hier in de organisatie moet breed zijn opgeleid, dan is inspiratie namelijk geen holle frase meer, maar heeft het inhoud. Ik wil mensen met inhoud.

Over kweekvlees en ecomunten
Alleskunner Koert van Mensvoort was de ideale inspirator om ons wakker te schudden met zijn veelal bizarre en soms zelf verontrustende uitvindingen. Als kunstenaar, wetenschapper, ingenieur, dokter, technoloog en filosoof zette hij onze mindset op scherp, o.a. door speculatieve producten uit de door hem ontwikkelde NANO supermarkt, vol kweekvlees, interactieve verf en virtuele google neuzen. Van wellicht realistischer aard was zijn Eco Coin, een munt voor ecologische waarde, ontwikkeld vanuit de vraag of het regenwoud zou worden vernietigd als we mensen zouden betalen om de bomen te laten staan. ‘Dan kunnen mensen die werkzaam zijn in de natuur ecomunten verdienen. Die munt kan meebewegen met de yen, euro en dollar en als ecologische waarde schaars wordt, wordt de Eco Coin heel duur. Zo kunnen we ecologie en economie met elkaar verbinden.’   

DSC_0439   DSC_0047   DSC_0466 

Handen schudden
De gadget van de dag was zonder twijfel het shake-on polsbandje dat iedereen bij binnenkomst kreeg omgegespt. Netwerken nieuwe stijl zou je het wel kunnen noemen. Met een simpele handdruk wissel je contactgegevens uit, waarna je na afloop via de mail een overzicht ontvangt van iedereen die je gesproken hebt. De interactieve speeddate in de middag hielp daarbij letterlijk een handje, want in korte tijd schudden de deelnemers heel wat handen van vakgenoten om vervolgens door middel van stellingen kort met elkaar in discussie te gaan.

Groot is dood telt niet meer
In een co-presentatie richtten consumenten- en organisatiepsycholoog Jelmer van der Meulen van Synergie en Ariane Roos, Program Leader Configure Price Quote bij Philips, zich op vier pijlers van inspiratie naar aanleiding van de Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek onder consumenten en businessprofessionals dat in kaart brengt welke organisaties inspireren en waarom. Waren het vorig jaar vooral de start-ups en social enterprices die de ranglijst domineerden, dit jaar bleek dat ook grote organisaties zoals Ikea en Philips (de grootste stijger) kunnen inspireren en een hoger liggend doel hebben. Groot is dus zeker niet dood.

DSC_0746   DSC_0725   DSC_0722

De lessen voor vandaag hadden alles met een mindset te maken, want alleen inspirerende organisaties kunnen inspiratie opwekken. Met een visie bied je een perspectief voor de wereld en geen alternatief in je categorie. Richt je dus vooral niet op je concurrent. De organisatie moet het middel zijn om te organiseren en geen doel op zich. Blijf dus voortdurend in beweging. In het geval van Philips ging dat ver, tot het afstoten van de lichtfabriek – de oorsprong van de organisatie – aan toe. ‘Think like a start up, act like a grown up’, raadde Van der Meulen ons aan. Roos voegde daaraantoe dat het belangrijk is om je mensen in die verandering mee te krijgen vanuit een intrinsieke motivatie. Daarbij moet je letterlijk verhalen vertellen mét producten, niet óver producten. Tenslotte is de klantrelatie ontzettend belangrijk, maar bedenk wel of het gaat over hun loyaliteit aan jou of jouw loyaliteit aan hen? Inspiratie leidt tot geïnspireerd worden en die cyclus kun je op gang brengen door aandacht, de grootste schaarste waar we vandaag de dag om strijden. 

Een haakje waar je iets mee kunt
Focusplaza is buitengewoon trots op haar leden want zij zijn de basis en daarmee de meerwaarde van het unieke netwerk. Dus grepen we graag de gelegenheid aan enkele jubilarissen, die al tien jaar of langer trouwe dienst hebben bewezen, in het zonnetje te zetten. Maarten Ebben (directeur winkeloperatie Coop), Véronique Kessels (key account manager Brabantia), Joop van de Bovenkamp (national accountmanager Nutricia), Hans Plant (manager retail Skantrae), Peter de Ries (algemeen directeur Maxxam), Hans van Hulsen (directeur Bickery Freshline), Léon Breuers (directeur Interfer), Jos Hilverda (key accountmanager Bakkersland) en Hans Hortensius (algemeen directeur KlusWijs) ontvingen uit handen van Marjo Vierkant-Grievink en Gerrit Grievink de Focusplaza Award bij tien jaar lidmaatschap en de Focusplaza reversspeld bij meer dan vijftien jaar lidmaatschap. Hans Hortensius vatte de meerwaarde van het netwerk prachtig samen: ‘Iedere bijeenkomst geeft wel weer een haakje waar je iets mee kunt. Mijn DHZ-formule die ik zeven jaar geleden ben opgestart, was niet ontstaan als ik deze ontmoetingen niet had gehad en deze mensen niet had leren kennen.’

Jaap Bressers - Foto door Roel van der List    DSC_0851   DSC_0858 

En toen kwam Carlos
Jaap Bressers lukte het tenslotte om de zaal met 150 toehoorders muisstil te krijgen door precies de juiste snaar te raken. Hoe je het leven net iets mooier kunt maken was daarin wel de rode draad. Dat je op je plek zit is daarbij een randvoorwaarde, want als je praat over dat wat je doet met een glimlach op je gezicht, dan heb je veel meer te geven. Bressers sprak openhartig over zijn moeizame weg richting dit inzicht. Over de trein waar hij op was gesprongen richting een toekomst waarin de vruchten die hij zou plukken steeds verder weg kwamen te hangen. ‘Ik miste gewoon eens uit het raam te kijken. Alle mooie dingen die dagelijks aan mij voorbijschoten; ik zag ze niet meer.’

Dat een heftig ongeluk twaalf jaar geleden in Portugal, waarbij hij bijna verdronk en een dwarslaesie opliep, hem uiteindelijk deed beseffen dat het doen van iets heel kleins voor een ander een enorm verschil kan maken, had hij niet kunnen bedenken. ‘Mijn adem is bijna op en ik moet afscheid nemen van het leven. Mijn overheersende emotie was ontevredenheid. Ik vroeg me af, wat laat ik na? Heb ik op mijn manier het verschil gemaakt? Dat antwoord beviel me niet. Het voelde alsof ik voor mezelf in die trein had gezeten. En toen kwam Carlos, de broeder. Hij heeft voor mij het verschil gemaakt, mijn leven op een net iets ander spoor gezet.’ Bressers boodschap was dan ook simpel: ‘Carlos legde in al mijn paniek zijn hand op mijn schouder en stelde me gerust. Dat zette me aan het denken. Als zoiets kleins het verschil maken kan betekenen, dan kunnen we allemaal op een simpele manier iets bijzonders doen. Carlos-momentjes noemt hij die. ‘De vraag blijft staan, hoe reageer jij? In ieder van ons zit een Carlos en die Carlos-momentjes, voor jou heel klein maar voor een ander heel groot, heb je al lang. Sta je daar bij stil?’  

Als we uitdaging én mogelijkheid in balans hebben, dan wordt het interessant. Dat was ook de conclusie van de dag. Volg je hart met een glimlach, soms heb je dertig seconden dapperheid nodig voor die eerste stap, maar het loont! Als jij iets moois doet voor iemand anders omdat je er zelf blij van wordt, komt het ook bij je terug.


Een bijzonder woord van dank gaat uit naar Nathalie Booij en haar pianist voor de muzikale omlijsting en naar alle partners op ons Inspiratieplein, een initiatief dat dit jaar de primeur kende en zeker naar meer smaakte. Dank voor de fantastische catering, mooie producten en vooral het enthousiasme en de passie voor jullie vak.

DSC_0576   DSC_0489   DSC_0491

DSC_0159   DSC_0561   DSC_0081

Bekijk onze Facebook-pagina voor een uitgebreid fotoverslag

Mocht je geen Facebook-account hebben, dan kun je de foto's ook HIER bekijken.


Wat vond jij van de Focusplaza Inspiratiedag? 
Wij hechten veel waarde aan jouw ervaringen. Vandaar dat we je willen vragen om ons feedback te geven zodat wij de volgende edities nog beter kunnen maken. Dit kost je slechts een paar minuten. Klik hier om je feedback te geven.

Nog geen lid van Focusplaza? Juist door het openstaan voor en het delen van elkaars visie, brengen onze leden met elkaar de gehele branche naar een hoger niveau. We maken dus graag kennis met je. Lees meer over een lidmaatschap bij een van onze acht netwerkgroepen. 

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan PoortvlietWGOIR