English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Klein wordt weer fijn bij Thornton's Budgens in Londen

Klein wordt weer fijn bij Thornton's Budgens in Londen

LONDEN - "Winkels zijn zelden te klein, maar al gauw te groot",  is een uitspraak die we onlangs optekenden uit de mond van een directielid van Whole Foods. Die zienswijze begint langzamerhand door te dringen bij  andere supermarktorganisaties. Mooi voorbeeld hiervan is Thornton's Budgens dat in Londen een opmerkelijke formule toont.

Waar in supermarktland tot voor kort de focus lag op steeds grotere winkels, is er nu internationaal veel interesse voor formuleconcepten voor kleinere winkels. Logisch want het zijn steeds vaker die kleinere (gemaks)winkels die verrassend winstgevend zijn. Maar ook vanwege de sfeer en de beleving hebben de klanten veel meer gevoel bij deze supers dan bij de onpersoonlijke hypermarkt. Wie belangrijke trends als authenticiteit, gemak, eerlijkheid en het verhaal achter producten wil vertellen, komt in een grote supermarkt al snel ongeloofwaardig over. Kleinere winkels lijken op dit gebied een voorsprong te hebben. Ze zijn geloofwaardiger als het gaat om betrokkenheid en originaliteit. Bovendien bieden ze een praktische oplossing voor tijdsdruk en keuzestress en dat is weer een belangrijke meerwaarde bij het boodschappen doen. 

Thornton_Budgens_4   Thornton_Budgens_1   Thornton_Budgens_3   Thornton_Budgens_2

Authentiek
Wie nog twijfelt aan de onderscheidende kracht van kleinere winkels zou eens een bezoek kunnen brengen aan Thornton's Budgens in Londen. Deze authentieke zelfstandig ondernemer heeft een zeer succesvolle winkel van circa 700 m2 waar hij wekelijks meer dan 200.000 euro omzet.  Geen convenience-winkel zoals Waitrose little, Sainbury Local of Tesco Express, maar een slimme en duurzame wijkwinkel die optimaal profiteert van veranderingen in de maatschappij. Met een assortiment producten 'Made in London' dat wordt geleverd door vijftig lokale producenten geeft Thorton's invulling aan zijn maatschappelijke betrokkenheid. Bovendien heeft hij op het dak van zijn winkel een volledige tuin, waarvan de producten zomers als 'Fruit from the Sky' in de winkel worden verkocht. Scholieren hebben rondom de winkel hun eigen plekje waar ze kruiden en andere planten verbouwen en op kramen voor de supermarkt kunnen lokale telers hun waar aanprijzen. "Je kunt zo groen zijn als je wilt, maar als je je niet zichtbaar inspant voor de directe omgeving, zul je nooit geloofwaardig zijn", aldus Andrew Thornton. De meerwaarde ligt in de lokale gemeenschap waar ze goed luisteren naar de wensen van hun klanten en daar spelen ze succesvol op in. En als het daardoor soms erg druk is in de winkel dan hebben klanten het bewijs dat ze een goede keuze gemaakt hebben. Dat is een beter gevoel dan door een grote, efficiënt ingerichte winkel lopen waar de extra koopsfeer van een winkelende mensenmassa op veel momenten ontbreekt. Big is not always beautiful! 

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet