English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Eigenzinnige Italiaanse supermarkten houden stand door heldere positionering

Italiaanse supermarkt houdt stand door heldere positionering

ROME/ETTEN - Wie in supermarktland Rome zegt, denk al snel aan Eataly, het paradepaardje van Oscar Farinetti. Terecht, want deze unieke combinatie van foodservice en retail is inmiddels druk bezig wereldwijd uit te groeien tot een begrip. Daarnaast is het een onuitputtelijke bron van inspiratie voor iedereen die serieus met het levensmiddelenvak bezig is. Maar Rome heeft meer te bieden.

Als je in de Italiaanse hoofdstad met bijna 3 miljoen inwoners verblijft, moet je zeker ook eens binnen wandelen bij een Super Elite of één van de 14 vestigingen van Doc*Roma, onderdeel van Coop Italia. Beide formules zijn niet zonder meer te kopiëren naar de Nederlandse markt. Maar ze bevatten wel elementen die de harten van de Nederlandse ondernemers sneller doen slaan. Afgelopen week waren we in Rome om met een selecte groep van zelfstandig ondernemers een bezoek te brengen aan diverse authentieke Italiaanse supermarkten. Doelstelling was om samen met collega's vanuit andere formules te praten over de Nederlandse situatie en door middel van winkelbezoek ideeën op te doen en ervaringen uit te wisselen die in de eigen situatie wellicht toepasbaar zijn.

Natuurlijk stond een bezoek aan de nieuwste vestiging van Eataly ook op het programma. Over die "Ferrari onder de supermarkten" wil ik het hier echter verder niet hebben. In de Focusje-column van de mei-uitgave van Levensmiddelenkrant heb je uitgebreid kunnen lezen dat deze culinaire winkel ongeveer het meest inspirerende is wat de snel veranderende internationale foodmarkt momenteel te bieden heeft. Maar wat Eataly laat zien, is in de meeste gevallen niet morgen toe te passen in je eigen supermarkt.

B.__Italiaanse_retail_3   B.__Italiaanse_retail_2   B.__Italiaanse_retail_1   B._Italiaanse_retail_4

KW-koelingen
Voor de inspiratie bij Super Elite en Doc* ligt dat anders. Deze winkels zijn op onderdelen wellicht zelfs gedateerd ten opzichte van de Nederlandse supermarkten, maar bevatten desondanks veel elementen waar ook een Nederlandse ondernemer zijn of haar voordeel mee kan doen. Zo heeft de lokale keten Doc* in haar bio-afdeling de koelingen geïntegreerd in het kw-schap en hebben ze een schitterende vloer met houtstructuur, die gemaakt is van Italiaans tegelwerk. In combinatie met een uitgekiende verlichting geeft deze vloer de winkel een bijzonder warm en eigen karakter. Datzelfde geldt voor de 41 Super Elite's van de eigenzinnige ondernemer Franco Fedeli. Deze zijn direct herkenbaar door de bijzondere verlichting, de lay out en de keuze voor houten stellingen. Ook de inrichting van de versafdelingen en de actiestraat met alleen maar verrijdbare koelmeubelen, maken deze winkels onderscheidend ten opzichte van de Italiaanse collega's.

Passie
Italië lijdt flink onder de heersende recessie. De werkeloosheid in het Mediterrane land stijgt en tegelijkertijd daalt de koopkracht en het consumentenvertrouwen. Toch verliest een Italiaan nooit zijn passie voor eten. En als we door de winkels van Super Elite en Doc* lopen begrijpen we ook wel waarom. Ten opzichte van de grote hypermarkten en superstores weten zij de perfecte beleving te creëren op het gebied van sfeer, authenticiteit en hartstocht voor het product. Dit alles in combinatie met een optimaal gevoel voor de kansen in de lokale markt. Het zelfstandig ondernemerschap in Nederland zal het de komende jaren zwaar krijgen, maar als het in staat is om zijn krachten te bundelen en onderscheidend vermogen te creëren op de terreinen die Italiaanse collega's bewandelen, dan zal het nog vele jaren toegevoegde waarde kunnen bieden aan consumenten die een passie hebben voor lekker en authentiek eten.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet