English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »  Adventskalender podcast DHZ

Zo'n 21% van de Nederlanders doet het dagelijks of af en toe...

een podcast luisteren. Heb jij de podcasts van Focusplaza al ontdekt? Sinds mei dit jaar bespreken we de meest uiteenlopende onderwerpen met inspirerende mensen uit de branche. Je kunt de podcasts overal en altijd luisteren, waar jij maar wilt: tijdens het sporten, thuis op de bank, in de auto of in de trein en tijdens het koken of klussen. En het is gratis!

Hieronder vind je een artikel van de recenste DHZ-podcast. Onderaan de pagina kun je de podcast zelf ook luisteren:

Pleidooi voor vervagende grenzen tussen branches 

Vervagende grenzen tussen retail en horeca zijn al een tijdje waarneembaar. Het fenomeen wordt blurring genoemd en kan voor 2021 een game-changer zijn denken retail-kenners. Zo zal foodservice nog meer doorbreken in supermarkten is de verwachting.  

‘Leg vooral je oor te luister bij de community waarin jij je als ondernemer bevindt. De lokale gemeenschap dus. Duidelijk is dat een consument verrast en geïnspireerd wil worden op de winkelvloer ´betoogt Jasmijn Prinssen van Jos de Vries The Retail Company in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. Dat een consument voor veel zaken tegenwoordig graag de boodschappen op één plek doet, daarover zijn Jasmijn Prinssen en Albert Heijn – ondernemer Dennis Lankreijer het wel eens. We moeten afscheid nemen van het vierkante meter denken op de winkelvloer. Bij veel winkels zijn de functionele meters verzadigd, maar het gaat om veel meer. We moeten in multi-format denken’, zegt trendwatcher Prinssen tijdens het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza 

Medewerker 
Dennis Lankreijer vindt te allen tijde dat de medewerkers nóg belangrijker zijn dan het concept of de invulling van de winkelvloer, legt hij uit. ‘Die dame die al lang in dienst is en die aan een vaste klant vraagt hoe het met haar zieke echtgenoot is. Dat soort gesprekken zijn zo waardevol en bepalend voor het succes van een onderneming’, vindLankreijer. Volgens hem moet dat niet onderschat worden, maar uiteraard vindt ook hij net als Jasmijn Prinssen dat de klant op de winkelvloer aangenaam verrast moet blijven. ‘Consumenten willen veranderingen zien. Een maand lang dezelfde maaltijd in het schap is niet altijd leuk. Gelukkig is Albert Heijn heel vernieuwend en houdt van innovatie’, zegt hij. Voor hem is tijdens de coronamaanden een belangrijk leerpunt geweest dat de samenwerking met andere lokale ondernemers essentieel is. Het zorgt voor verbinding met elkaar en met de gemeenschap. 

Kluszeker 
Jasmijn Prinssen denkt dat er het komende jaar ondanks alles wat met corona te maken heeft ook kansen in het verschiet liggen voor de dhz-branche. ‘Er is veel behoefte aan service. De huidige generatie die opgroeit is niet ‘kluszeker’ en moet geholpen worden. Bij wijze van spreken stuur je de klusman mee naar huis, in plaats van alleen de schroeven en moertjes mee te geven aan de klant. Voor volgend jaar is de zoektocht naar deze verbinding met de klant de grootste uitdaging, vindt ze. Ook denkt Prinssen dat de opmars van bijvoorbeeld horeca-pleinen op woonboulevards verder ingezet kan worden; eveneens een vorm van blurring. Verder denkt ze dat merchandising op de winkelvloer belangrijk blijft. ‘In verloren hoekjes moet je inspiratie bieden. Een inspiratieve display kan zorgen voor duurzame omzet’, beweert ze. Verder denkt ze dat de functionele artikelen, als toiletrollen bijvoorbeeld, prima online verkocht kunnen worden en de rest ‘lekker in de winkel’ op een wijze die inspiratie biedt voor de shopper. ‘En de behoefte aan verse maaltijden in de winkel neemt toe. Nu wordt er nog vijf keer per week gekookt, tegenover twee dagen niet. Dat gaat straks naar 3,5 tegenover 3,5. Speel daar dus op in.’  

Volgens zowel Lankreijer als Prinssen is het in 2021 belangrijk de consument meer te ‘raken’ op de winkelvloer. Dat is bij beiden de kern van hun betoog geweest in dit podcastgesprek.  


Wil je de podcast beluisteren?

Of luister op APPLE

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan PoortvlietJanssens Kassasystemen